Voor u uitgelicht: Farmacogenetica
De cursus Farmacogenetica bestaat uit een diagnostische toets, een e-module en een fysieke bijeenkomst. Op basis van uw persoonlijke voorkeur kunt u ervoor kiezen het hele traject te volgen of onderdelen hiervan. In de e-module verdiept u zich in de basisprincipes van farmacogenetica. Tijdens de fysieke bijeenkomst leert u farmacogenetische gegevens te verzamelen en vast te leggen. Met behulp van casuïstiek krijgt u inzicht in farmacogenetische gegevens en de gevolgen op het gebruik van geneesmiddelen. Na afloop van de cursus kunt u direct met de opgedane kennis aan de slag.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. V.H.M. (Vera) Deneer, Dr. A.J. (Arne) Risselada
Voor u uitgelicht: Farmaceutische zorg in de palliatieve fase
Binnen de organisatie van palliatieve zorg in de eerste lijn hebben betrokken zorgverleners verschillende verantwoordelijkheden. In deze nascholing leert u, aan de hand van casuïstiek, kijken naar de farmaceutische zorg voor deze patiënten. Pijn en palliatieve pijnbestrijding komen aan de orde, evenals gastro-intestinale problemen, palliatieve sedatie en delier. U krijgt veel praktische tips over hoe u aan palliatieve zorg invulling kan geven.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Drs. E.G. (Els) Roelofs, Dr. M. (Mirjam) Crul, Drs. J. (Johan) Haumann
Voor u uitgelicht: Coaching technieken voor patiëntenzorg
De nascholing Coaching technieken voor patiëntenzorg geeft u inzicht in de persoonskenmerken van de kwetsbare patiënt. De docent legt de verschillende gesprekstechnieken uit voor een goede communicatie met de patiënt, zoals motiverend uitleggen en het stellen van patiëntgerichte doelen op de korte termijn. De nascholing biedt concrete hulpmiddelen zoals het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat om eventuele weerstand bij de patiënten op te sporen en weg te nemen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Onderdeel Voeding en geneesmiddelen
De nascholing Voeding en geneesmiddelen gaat in op de wisselwerking tussen voeding en geneesmiddelen. Het onderliggend mechanisme van deze interacties komt aan bod. Ook de effecten van geneesmiddelen op de nutriëntenstatus, stofwisseling en eetlust komen aan de orde. Na het volgen van deze nascholing bent u in staat om bewaking op geneesmiddelvoedingsinteracties uit te voren. U bent op de hoogte van de adviezen bij klinisch relevante interacties en u kunt patiënten en zorgverleners adviseren over gelijktijdig gebruik van voedingssupplementen en geneesmiddelen
Onderdeel Overgevoeligheid voor voedsel; allergie of intolerantie
De cursus Overgevoeligheid voor voedsel; allergie of intolerantie gaat in op de verschillen tussen beide overgevoeligheidsreacties U leert voor welke voedingsmiddelen allergieën en intoleranties kunnen optreden en hoe vaak deze voorkomen. Ook het optimaal inzetten van de beschikbare allergietesten komt aan de orde. Na het volgen van de cursus bent u op de hoogte van de voor- en nadelen van priktesten en plakproeven, weet u welke farmacotherapeutische mogelijkheden er zijn voor de verschillende soorten allergie en bent u in staat met andere zorgverleners op gelijk niveau af te stemmen over de beste zorg.
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Eerste e-module start vanaf 13 maart 2023, de cursusdag is op 12 april 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Eerste e-module start vanaf 3 april 2023, de cursusdag is op 9 mei 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Eerste e-module start vanaf 15 mei 2023, de cursusdag is op 13 juni 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Apothekers dienen sinds 2012 te voldoen aan de herregistratie-eisen van de Wet BIG. Inschrijving in het BIG-register is vijf jaar geldig. Apothekers die op 1 januari stonden ingeschreven in het BIG-register moeten voor 1 januari 2017 herregistratie aanvragen. Dat kan op basis van werkervaring of door het behalen van een periodiek registratie certificaat (PRC). Voor het verkrijgen van een PRC dient een toets te worden behaald. PAOFarmacie biedt deze toets, in opdracht van de departementen Farmacie van de universiteiten van Groningen en Utrecht, aan. Bij een voldoende score ontvangt u een PRC, waarmee u weer kunt worden ingeschreven in het BIG-register.
Apothekers dienen sinds 2012 te voldoen aan de herregistratie-eisen van de Wet BIG. Inschrijving in het BIG-register is vijf jaar geldig. Apothekers die op 1 januari stonden ingeschreven in het BIG-register moeten voor 1 januari 2017 herregistratie aanvragen. Dat kan op basis van werkervaring of door het behalen van een periodiek registratie certificaat (PRC). Voor het verkrijgen van een PRC dient een toets te worden behaald. PAOFarmacie biedt deze toets, in opdracht van de departementen Farmacie van de universiteiten van Groningen en Utrecht, aan. Bij een voldoende score ontvangt u een PRC, waarmee u weer kunt worden ingeschreven in het BIG-register.
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Wordt nader bekend gemaakt
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 13 maart 2023, de cursusdag is op 13 april 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 3 april 2023, de cursusdag is op 10 mei 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 15 mei 2023, de cursusdag is op 14 juni 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
De nascholing van PAOFarmacie en Ephor, Samenwerken als sleutel: patiëntgerichte aanpak bij optimaliseren polyfarmacie, gaat in op rationeel voorschrijven en afleveren van medicatie aan kwetsbare ouderen met polyfarmacie. De docenten gaan in op inhoudelijke onderwerpen, zoals palliatieve zorg, voorschrijven van psychofarmaca en de farmacokinetiek bij ouderen. Daarnaast wordt de 6-step-methode voor voorschrijven en afleveren van medicatie op maat behandeld. Na het volgen van deze tweedaagse nascholing bent u in staat om, in samenwerking met andere zorgverleners, polyfarmacie bij kwetsbare patiëntengroepen optimaliseren.
(bij deze cursus is een overnachting inbegrepen)
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase)
Opengesteld voor ZAPO. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
De doelstelling van de basiscursus is: het aanleren van de basisvaardigheden om klinisch wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit (interventie-onderzoek) en naar de toxiciteit/bijwerkingen (observationeel onderzoek) van behandeling met een geneesmiddel kritisch te beoordelen.
De grondslagen en methoden van gerandomiseerde klinische geneesmiddelenonderzoeken (“clinical trials’’) vormen de kern van de cursus. De inhoud van de cursus is gebaseerd op de tekst van het boekje: “Klinische epidemiologie: Beoordeling van onderzoek naar de effecten van therapie” van prof. dr. J.G.P. Tijssen.
Het programma bestaat uit inleidende verhandelingen, afgewisseld met bespreking van de tevoren door de cursisten aangeleverde casuistiek/artikelen
(Bij deze cursus is een overnachting inbegrepen)
Verplicht voor ELOZ 4 (Oriëntatiefase)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
Je kunt vrijstelling voor de CORAZ tweedaagse aanvragen als je promotieonderzoek hebt gedaan.
De CWZO organiseert jaarlijks een tweedaagse cursus (incl. overnachting) over het opzetten van onderzoek, de CORAZ. CORAZ staat voor Cursus Wetenschappelijk Onderzoek Registratiefase Apothekers in Ziekenhuizen. De CORAZ is onderdeel van het centraal cursusprogramma voor AIOS ziekenhuisfarmacie. Echter, de CORAZ is niet alleen geschikt voor ziekenhuisapothekers in opleiding. Feitelijk is de CORAZ een ideale basiscursus voor elke (poli)klinische apotheker die wetenschappelijk onderzoek wil gaan doen.
De CORAZ heeft als doel de deelnemers handvatten te bieden voor het bedenken, opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.
De werkvormen tijdens de twee cursusdagen is divers. Naast lezingen over specifieke aspecten van wetenschappelijk onderzoek, wordt in werkgroepen invulling gegeven aan onder andere het formuleren van de onderzoeksvraag, operationalisatie van de vraag, dataverzameling en haalbaarheid.
Aan de hand van een inhoudelijk thema wordt in werkgroepen stap voor stap toegewerkt naar een onderzoeksprotocol dat de eerste toets der kritiek moet kunnen doorstaan. De deelnemers gaan ook de rol van lid van de CWZO op zich nemen om zo opmerkingen op de gemaakte protocollen te uiten en te ontvangen.
Facultatief voor ELOZ 4 (Orientatiefase)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
De nascholing Nierdialyse in de praktijk gaat in op de effecten die dialyse kan hebben op de farmacokinetiek van geneesmiddelen. In de cursus is aandacht voor de epidemiologie van nierfunctievervangende technieken en de invloed die dialyse heeft op de kwaliteit van leven. Verder wordt ingegaan op de pathofysiologie bij het eindstadium nierfalen en de verschillende dialysetechnieken die er zijn en hoe het medicatiegebruik hierop kan worden afgestemd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leert u hoe u farmacotherapie bij dialyse kan optimaliseren
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. M. (Marc) de Leeuw en Dr. H.S. (Hugette) Brink
Meet the expert: ‘update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het (nieuwe) geneesmiddel’ (webinar)
Tijdens Meet the expert:Update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het ( nieuwe) geneesmiddel, bespreken farmaceutische experts de nieuwste ontwikkeling bij het toepassen van geneesmiddelen. Het bijwonen van deze sessies is de ideale manier om nieuwe geneesmiddelen zo snel mogelijk in het FTO of geneesmiddelcommissies te agenderen. Is de bijeenkomst is er ruimte vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Zo bent u snel in staat om binnen uw FTO of geneesmiddelencommissie in het ziekenhuis deze middelen te bespreken.
Meet the expert: ‘update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het (nieuwe) geneesmiddel’ (webinar)
Tijdens Meet the expert:Update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het ( nieuwe) geneesmiddel, bespreken farmaceutische experts de nieuwste ontwikkeling bij het toepassen van geneesmiddelen. Het bijwonen van deze sessies is de ideale manier om nieuwe geneesmiddelen zo snel mogelijk in het FTO of geneesmiddelcommissies te agenderen. Is de bijeenkomst is er ruimte vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Zo bent u snel in staat om binnen uw FTO of geneesmiddelencommissie in het ziekenhuis deze middelen te bespreken.
De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren. De fundamentele oorzaken van een opgejaagd gevoel komen aan de orde, evenals kennis van timemanagement. Zo leert u overzicht houden en de juiste actie ontwikkelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman, Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren. De fundamentele oorzaken van een opgejaagd gevoel komen aan de orde, evenals kennis van timemanagement. Zo leert u overzicht houden en de juiste actie ontwikkelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman, Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Facultatief voor ELOZ 4 (Orientatiefase)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
De cursus longziekten helpt je om je kennis te verbreden of op te frissen op de volgende onderwerpen van de longziekten: ernstige astma, bekijken van thoraxfoto’s, luchtweginfecties, tuberculose, longoncologie, pulmonale hypertensie en Cystic fibrosis (CF).
Ter voorbereiding op de cursus wordt er gevraagd om casuïstiek voor te bereiden en een aantal belangrijke artikelen door te nemen. De sprekers proberen voldoende aandacht te besteden aan de achtergrond van de aandoening, de farmacotherapie behorend bij het ziektebeeld en proberen de informatie over te brengen aan de hand van casuïstiek. Na elke spreker is er tijd voor discussie, vragen en opmerkingen.
Leerdoelen, na afloop van het onderwijs:
- heb je kennis genomen van het beoordelen van beeldvorming bij de longgeneeskunde
- heb je kennis van de achtergrond en de behandeling van zowel drug-susceptible (DS) als multi-drug resistant (MDR) tuberculose.
- ben je bekend met de behandeling van de meest voorkomende luchtweginfecties.
- heb je kennis van de behandeling van ernstig astma en de recente ontwikkelingen hierbij
- heb je kennis van de behandeling van longkanker
- heb je kennis van de behandeling van pulmonale hypertensie en pulmonale arteriele hypertensie
- heb je kennis van de achtergrond en de behandeling van CF en de meest recente ontwikkelingen
Dus ben je nieuwsgierig, of denk je weleens ‘hoe zat het ook al weer met..’. Dan is dit het moment om je in te schrijven voor de cursus longziekten!
Duizeligheid, jeuk en plasproblemen zijn veelvoorkomende klachten bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In hoeverre staan deze klachten in relatie met medicatiegebruik en/of zijn deze klachten met (aanpassingen in de) medicatie te verhelpen?
In deze cursus wordt dieper ingegaan op de achterliggende oorzaken, diagnostiek en behandeling van duizeligheid, jeuk en mictieklachten. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. A. (Adrianne) Faber, Drs. M. (Marieke) Zeeman
Anemie en vitamine deficiënties zijn veelvoorkomende aandoeningen bij oudere patiënten die ons regelmatig voor klinische dilemma’s plaatsen. In deze cursus wordt dieper ingegaan op de oorzaken, gevolgen, diagnostiek en behandeling van de verschillende typen anemie. Daarnaast is aandacht voor klachten en risico’s, oorzaken, diagnostiek en behandeling van een tekort aan vitamine B1 en B6 én de laatste stand van zaken voor wat betreft de behandeladviezen over suppletie van vitamine D en calcium. Aan de hand van casuïstiek leert u door klinisch farmaceutisch te redeneren een afgewogen behandeladvies te formuleren passend bij de situatie van de patiënt.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. A. (Adrianne) Faber, Drs. M. (Marieke) Zeeman
Facultatief voor ELOZ 4 (orientatiefase 1e jaar)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen. U leert hoe u de relatie met andere zorgverleners kunt bevorderen en hoe u met hen werkbare afspraken kunt maken. Praktijkvoorbeelden laten u zien hoe andere apotheken de samenwerking met 1e en 2e lijn hebben ingevuld.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
In deze intraprofessionele cursusdag leren openbare, poliklinische en ziekenhuisapothekers gezamenlijk om een verbeterde samenwerking in de zorg voor oncologische patiënten te bewerkstelligen.
Deze cursus bestaat uit meerdere delen: een individuele voorbereiding, een online groepsbijeenkomst en een fysieke bijeenkomst.
Voor de online groepsbijeenkomst worden de deelnemers ingedeeld in groepjes van minimaal 2 personen met collega’s in opleiding in de ziekenhuis-, de openbare en/of poliklinische apotheek.
Voor de individuele voorbereiding en online groepsbijeenkomst wordt aan een casus gewerkt waarbij het opstellen van een zorgplan voor één patiënt centraal staat.
Individuele voorbereiding
Iedere deelnemer werkt het deel van de casus uit dat relevant is voor zijn/haar specialisme.
Daarbij verzamelt de deelnemer de noodzakelijke informatie voor de casus, bevraagt andere zorgverleners en maakt een zorgplan. De casus bevat dus 3 ’verhaallijnen’. Voorbereidingstijd 30- 60 minuten.
Online groepsbijeenkomst
Na de individuele uitwerking van de casus komt elke groep online samen om binnen de groep van gedachten te wisselen over de casus en te bepalen of bij hun opleiders of andere zorgverleners aanvullende informatie moet worden opgevraagd om het gezamenlijk zorgplan compleet te maken.
De cursus is bedoeld voor openbare, poliklinische en ziekenhuisapothekers in opleiding en/of lid van de VJA en JongNVZA.
De cursus gaat door bij een minimaal aantal van 20 deelnemers. Het maximaal aantal deelnemers is 30. Er wordt gestreefd naar een gelijke verdeling van de deelnemers over de specialismen. Bij overinschrijving (per specialisme) komt u op een reservelijst.
Leerdoelen cursus
- Het herkennen van de methodiek van het farmaceutisch redeneren van het andere specialisme (inhoudelijk en organisatorisch, aanpak).
- Het kunnen inschatten in welke situaties het andere specialisme het beste in consult genomen kan worden om de farmacotherapie van de individuele patiënt te optimaliseren.
- Het op effectieve wijze communiceren en samenwerken met het andere specialisme.
- Herkennen van de kansen en barrières bij het opzetten en uitvoeren van netwerkfarmacie.
- Verkrijgen van inzicht in elkaars organisatie.
Door middel van intervisie kunnen apothekers elkaar adviseren en ondersteunen op een oordeelsvrije en gestructureerde manier. De insteek van intervisie komt vanuit de persoon: hoe doe ik dat? Kan het beter, anders? En hoe doen collega’s dat? Een begeleider helpt om elkaar open vragen te stellen en niet meteen de eigen oplossing te geven. Zo worden gedragspatronen die in de loop der jaren zijn ontwikkeld doorbroken en nieuw gedrag aangeleerd.
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
Facultatief voor ELOZ 4 (Orientatiefase)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
Mannen en vrouwen verschillen van elkaar, en deze verschillen kunnen ook leiden tot een verschil in respons op medicatie. Standaarddoseringen lijken in de praktijk vooral te leiden tot meer bijwerkingen bij vrouwen. In deze interactieve cursus wordt casuïstiek besproken en daarmee wordt uw kennis over fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen verbreed.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. L.E. (Loes) Visser
De nascholing Farmacotherapie na bariatrische chirurgie gaat in op de effecten die een bariatische ingreep heeft op de farmacokinetiek en farmacodynamiek van geneesmiddelen. De cursus behandelt de middelen die gecontra-indiceerd zijn na bariatrische chirurgie. Ook de geneesmiddelen en supplementen die de patiënt juist wel moet gebruiken komen aan bod. U leert ook voor welke middelen therapeutic drug monitoring noodzakelijk is. Na het volgen van deze cursus bent u in staat het geneesmiddelengebruik van patiënten met een bariatrische ingreep te optimaliseren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. M. (Michiel) Damhof
In de praktijk blijkt het voor veel apothekers lastig te zijn om farmacogenetica toe te passen. Daarom bieden wij de verdiepingscursus Farmacogenetica in de praktijk aan. Na een korte opfrissing van de lesstof van de basiscursus gaat u met behulp van casuïstiek dieper in op de toepasbaarheid van farmacogenetica in de dagelijkse praktijk. U leert waar u op het internet reactievergelijkingen kunt vinden, hoe u een gericht advies kunt opstellen en op welke manier u dit advies het best kunt communiceren naar de aanvrager.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. J. (Jan) van der Weide
De nascholing Farmaceutische zorg en oncologie gaat in op de rol van de poliklinische en openbare apotheker bij de zorg voor patiënten met kanker. Tijdens de nascholing komt de actuele stand van zaken rond oncolytica aan bod, alsmede de toxische effecten en de behandeling daarvan. Daarnaast wordt de medicatiebewaking van klassieke chemotherapie en tarageted therapy belicht en de niet-medicamenteuze farmaceutische zorg. Tot slot komen mogelijke farmacotherapeutische interventies bij deze patiëntengroep aan de orde.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Prof. dr. F.G.A. (Frank) Jansman
De nascholing Effectief onderhandelen leert u een onderhandelproces om te buigen naar een bevredigende oplossing. U neemt kennis van de verschillende onderhandelstijlen en gesprekstechnieken. De interactieve workshop gaat in op de juiste voorbereidingen voor een onderhandeling en het omgaan met emotionele invloedfactoren. Door zelf casuïstiek in te brengen, kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
De nascholing E-health voor apothekers helpt u digitale oplossingen met succes te implementeren in uw apotheek. Aan de hand van ICT-toepassingen in andere sectoren, zoals Easyjet en PostNL leert u uw diensten verbeteren en uw werkprocessen efficiënter te maken. Met de tips en tricks uit deze nascholing kunt u met e-health de werkdruk in uw apotheek verminderen en de patiënttevredenheid vergroten.
De nascholing Doelmatige zorg bij dure geneesmiddelen gaat in op de concepten kosteneffectiviteitsanalyse en Value Based Healthcare (VBHC). U leert uitkomsten van kosteneffectiviteitsanalyses te interpreteren en patiënt gerapporteerde en klinische uitkomsten voor VBHC te definiëren. Na het volgen van de nascholing bent u op de hoogte van mogelijke bekostigingsstrategieën, zoals pay for performance en bundle payment, En kunt u de verschillende bekostiging strategiën van elkaar onderscheiden voor specifieke indicaties.
De nascholing Demedicaliseren bij kwetsbare ouderen vergroot de effectiviteit van medicatiereviews. Daarbij is speciaal aandacht voor demedicaliseren. Tijdens de eerste dag komen geriatrische syndromen en psychofarmacie aan de orde. De tweede nascholingsdag behandelt risicomanagement, zoals CVRM en diabetes mellitus en andere veel voorkomende farmacotherapie bij ouderen. De docenten gaan in op de bewijsvoering achter deze farmacotherapeutische behandelingen en het stoppen ervan, waardoor u op een zinvolle en veilige manier leert demedicaliseren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. M. (Melvin) Lafeber, S. (Sharon) Moerman
De nascholing Communicatie bij vaccinatie gaat in op verschillende technieken om informatie in te winnen bij de patiënt over zijn zorgen over vaccinaties. U leert hoe u de patiënt op zijn eigen niveau kunt voorlichten over de voordelen van vaccineren. Vervolgens komen methoden aan bod om samen met de patiënt een weloverwogen keuze te maken over het vaccineren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman, Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De workshop Communiceren met kwetsbare ouderen behandelt de communicatieve vaardigheden die de apotheker nodig heeft om optimale zorg te kunnen verlenen aan een patiëntengroep die vaak fysieke beperkingen of beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. U leert om informatie over geneesmiddelen middels gestructureerde gespreksvoering te laten aansluiten op de behoefte en het niveau van de individuele oudere. Ook de communicatie met andere zorgverleners komt aan bod.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Verplicht voor ELOZ 4 (Orientatiefase)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
U kunt aan Mevrouw Wianda Goense laten weten naar welke groep uw voorkeur uitgaat en of u gebruik wilt maken van een overnachiting; die is voor eigen rekening.. U kunt dit mailen naar: w.a.goense@umcg.nl
Het UMCG organiseert jaarlijks een 4-daagse cursus (incl. overnachtingen indien het prakticum volgt op de theoriedag) over het onderwerp Klinische Toxicologie. Deze cursus is onderdeel van het centraal cursusprogramma voor AIOS ziekenhuisfarmacie. Indien er ruimte is, kunnen ook andere collega’s deelnemen.
De cursus Klinische Toxicologie heeft als doel de deelnemers handvatten te bieden voor het overleggen, inzetten van analyses, interpreteren en adviseren in geval van intoxicaties.
De werkvormen tijdens de 4 cursusdagen zijn divers. Allereerst worden van te voren een 20-tal casus opgestuurd met vragen die vooraf beantwoord dienen te worden (huiswerk). Vervolgens zijn er twee losse theoriedagen waar de theoretische achtergronden bij intoxicaties worden behandeld alsmede een patiënt-journey van een geïntoxiceerde patiënt. Tenslotte is er een anderhalve dag durend practicum waar je kennis maakt met de meest uiteenlopende analytische technieken om intoxicaties analytisch aan te pakken. Tijdens dit practicum zal onder leiding van vakbekwame analisten een aantal van de theoretische casus worden nagewerkt. Je zult dan kennis maken met de kracht van onze analytische technieken maar ook met enkele valkuilen.
De cursus wordt afgesloten met een facultatieve terugkom dag, die traditioneel in het OLVG wordt georganiseerd waar ieder wordt uitgenodigd een toxicologische casus in te brengen en te presenteren waarna feedback wordt gegeven. Tevens wordt hier het huiswerk nabesproken.
De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt gesprekstechnieken om patiënten te informeren over bijwerkingen. De nascholing gaat ook in op de beste manier om gedurende de behandeling actief naar klachten te vragen die mogelijk door het geneesmiddel worden veroorzaakt. Na afloop kunt u de handvatten, tips en tricks uit de nascholing meteen toepassen in de praktijk.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Psychofarmacologie is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. In deze cursus krijgt u grip op de toepassing van psychofarmaca, die behoren tot de meest onbegrepen en onbekende geneesmiddelen. De docenten gaan onder andere in op het bijwerkingenprofiel van antidepressiva en de bewijslast voor het langdurig toepassen van benzodiazepines. Ook de zinvolle en onzinnige combinaties van antidepressiva komen aan de orde. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de psychofarmacologie op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: A. (Annemarie) Heersche, .E. (Laura) de Wit
Neurologie en pijn is onderdeel van BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. In deze cursus komen de belangrijkste neurologische aandoeningen in de eerste lijn aan bod. De docenten gaan in op de huidige wetenschappelijke stand van zaken en de optimale medicamenteuze behandeling van onder andere neuropathische pijn, restless legs en de ziekte van Parkinson. Aan het einde van de cursus is uw kennis van deze neurologische aandoeningen op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: S. (Sharon) Moerman, Dr. M. (Melvin) Lafeber
De opfrisdagen van de BIG-6 nascholingen brengen u snel op de hoogte van de laatste stand van zaken rond de optimale farmacotherapie van de belangrijkste indicatiegebieden in de eerste lijn. Uw vaardigheden op het gebied van klinisch redeneren worden tijdens de opfrisdagen verder verbeterd. U krijgt bovendien de mogelijkheid om casussen uit uw eigen praktijk in te brengen. Aan het einde van de dag bent u weer helemaal up-to-date en kunt u deze kennis praktisch toepassen in de communicatie met uw voorschrijvers.
U kunt beide dagen volgen, het is ook mogelijk om u apart in te schrijven voor dag 1 (27 juni 2023) of dag 2 (28 juni 2023).
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: A. (Annemarie) Heersche, Dr. M. (Melvin) Lafeber, K. (Kirsten) Koehorst- ter Huurne
Diabetes is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. Deze cursus maakt u wegwijs in de snel veranderende diabetesmarkt, waarin het aanbod van antidiabetica explosief groeit. De docenten gaan onder andere in op de bewijzen voor de medicamenteuze preventie van micro- en macrovasculaire complicaties. Zij vertellen ook welke bloedsuikerverlagende middelen de voorkeur hebben en wat de rationale is voor combinaties van middelen. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de farmacotherapie bij diabetes mellitus op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. M.E. (Linda) Joosse, Dr. M. (Melvin) Lafeber
Cardiaal belast is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. In deze cursus komt de optimale behandeling van diverse cardiale problemen aan bod die veel voorkomen in de eerste lijn, waarbij u leert de rationale van de therapie te beoordelen. De docenten gaan onder andere in op de verschillende vormen van hartfalen, de beste wijze van ontstolling bij atriumfibrilleren en de optimale preventie na een acuut coronair syndroom. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de belangrijkste cardiale indicaties in de eerste lijn op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: J. (Jan) Riezebos, B. (Babs) Gageldonk
Atherosclerotisch vaatlijden is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. De docenten gaan in op de primaire en secundaire preventie van klinisch relevante schade van atherosclerotisch vaatlijden. U krijgt een overzicht van de optimale medicamenteuze behandeling van de diverse vormen van atherosclerotisch vaatlijden, waaronder coronair en cerebrovasculair arterieel vaatlijden. U leert een weloverwogen beslissing nemen over de toepassing van antihypertensiva en trombocytenaggregatieremmers. Ook de plaatsbepaling van de nieuwe middelen komt aan bod. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de farmacotherapie van atherosclerotisch vaatlijden op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. M. (Melvin) Lafeber, Dr. J. (Jan) Riezebos
Van plan naar pitch en workshop onderhandelen
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase) 2e en 3e jaars
Opengesteld voor poliklinische apothekers, openbaar apothekers, ziekenhuisapothekers ( in opleiding en/of geregistreerd)
Dagen 2, 4 en 5 horen bij elkaar en het is de bedoeling deze in hetzelfde kalenderjaar te volgen.
Los van deze vaste dagen zijn er contactmomenten online tussen dag 2 en 4 en tussen 4 en 5. Deze plannen we met de teams.
Ook voorafgaand en/of na afloop van dag 1 is er een online of fysieke bijeenkomst met Dick Rochat. Hierbij krijgen de aios een drijfverenanalysegesprek.
Deze dag werken we toe naar de pitch van het idee / uitgewerkte business plan. Je leert over de opbouw van een pitch, hoe deze op te bouwen en te brengen. Verder is er een workshop onderhandelen. Ga jij er met de buit vandoor? Of bereik je meer door samenwerking en het gunnen aan de ander?
Pressure cooker: van idee naar plan in 1 dag
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase) 2e en 3e jaars
Opengesteld voor poliklinische apothekers, openbaar apothekers, ziekenhuisapothekers ( in opleiding en/of geregistreerd)
Wow! We gaan van een idee naar een uitgewerkt plan in 1 dag! Kan dat? Jazeker! Samen met bedrijfskundigen gaan we met Lean Start-up en Design Thinking aan de slag om je plan klaar te stomen voor de pitch op dag 5.
Deze dag hangt samen met dag 2 en 5 van de cyclus bedrijfsvoering
Dagen 2, 4 en 5 horen bij elkaar en het is de bedoeling deze in hetzelfde kalenderjaar te volgen.
Los van deze vaste dagen zijn er contactmomenten online tussen dag 2 en 4 en tussen 4 en 5. Deze plannen we met de teams.
Ook voorafgaand en/of na afloop van dag 1 is er een online of fysieke bijeenkomst met Dick Rochat. Hierbij krijgen de aios een drijfverenanalysegesprek.
Inhoud:
Met bedrijfskundigen ga je aan het werk met je plan. Het doel is om in 1 dag van een idee in een aantal stappen tot een kant-en-klaar businessplan te komen.
We gebruiken hiervoor modellen zoals het business model canvas (zie dag 2), Lean start-up en Design Thinking. Allemaal methodieken die als doel hebben om in een aantal concrete stappen een idee uit te werken tot een (business) plan.
Je leert technieken rond creativiteit, het werken met prototypes, zorgen dat je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep en het onderscheiden van alle aspecten die nodig zijn voor een helder plan. Daarnaast kunnen we afhankelijk van het plan en de beschikbare financiële gegevens een opzet maken van het bijbehorende businessplan.
Huiswerk: als het goed is, is je plan gereed na deze dag. Het kan zijn dat er nog wat punten op de i nodig zijn. Werk het plan verder uit en maak het gereed voor een pitch voor het management van je organisatie
Leerdoel:
Uitwerken van idee naar een plan met het business model canvas
Lean Start-up en Design Thinking
Financiële aspecten van business plannen
Het onderdeel Antistolling behandelt de primaire en secundaire hemostase, het werkingsmechanisme, (contra-)indicaties en interacties van de verschillende DOAC’s. Wanneer heeft welk anticoagulans de voorkeur en wanneer is de combinatie met een trombocytenaggregatieremmer rationeel? Het onderdeel Antidepressiva behandelt de farmacologie van de verschillende antidepressiva en maakt het inzichtelijk hoe u tot een goede keuze voor een individuele patiënt komt. Wanneer is afbouwen geïndiceerd en wat is hiervoor de beste strategie?
U stelt voor beide geneesmiddelgroepen gezamenlijk een plaatsbepaling op, die u in de eigen praktijk kunt implementeren. Daarvoor krijgt u de beschikking over kant-en-klare presentaties voor het FTO.
De nascholing Antibiotica: klinisch onderbouwd adviseren in de 1e lijn helpt de apotheker tot een weloverwogen microbiologisch advies te komen. De nascholing gaat in op veelvoorkomende infecties in de eerste lijn, zoals urineweginfecties, huidinfecties en infecties van de luchtwegen. De meest voorkomende verwekkers van infecties komen aan de orde, evenals het spectrum dat gedekt wordt door het antibioticum en interacties met andere geneesmiddelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: F. (Faisal) Benmhammed MSc
Verplicht voor ELOZ 4
Het is de bedoeling dat ook uw opleider zich inschrijft!
Verplicht voor ELOZ 4
Het is de bedoeling dat ook uw opleider zich inschrijft!
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase)
This course is suitable for anyone who wants to look at how they write journal articles, and who is ready to start writing one. To get most out of the course, you should have decided on what to write about, i.e. your analyses have been completed and you know what your findings mean.
It is particularly important to be on time and to attend the full course from the beginning to the end.
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase)
Verplicht voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase)
Verplicht voor ELOZ 4 Orientatiefase 1e jaars
Oriëntatiefase
Verplicht voor ELOZ 4
Verplicht voor ELOZ 4 (Oriëntatiefase en verbredings/verdiepingsfase)
(Bij deze cursus is een overnachting inbegrepen)
Verplicht voor ELOZ 4 (Oriëntatiefase)
Astma en COPD is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. Pathofysiologie, diagnostiek en behandeling komen aan bod met een nadruk op de zin en onzin van (combinaties van) bronchodilatantia en inhalatiecorticosteroïden. De docenten gaan onder andere in op de wetenschappelijke bewijzen voor de medicamenteuze behandelmogelijkheden bij COPD en de indicaties voor inhalatiecorticosteroïden. Tevens wordt de in april 2021 gepubliceerde NHG-standaard M26 COPD besproken. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de medicamenteuze opties bij COPD op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. N. (Neeltje) Carpaij, K. (Kirsten) Koehorst- ter Huurne
Bedrijfsvoering dag 1 en 3 zijn min of meer losstaand. Bedrijfsvoering dag 2, 4 en 5 horen bij elkaar en moeten in hetzelfde jaar gevolgd worden.
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase)
Management van Verandering en van Conflicten
Een dynamische en interactieve training Management van Verandering en van Conflicten voor geregistreerde ziekenhuisapothekers en poliklinisch apothekers en voor Aiossen Ziekenhuisfarmacie. Met verschillende werkvormen (storytelling, analyse, discussie, werken in subgroepen en oefeningen ) gaat u terug naar de apotheek met het voornemen "dit ga ik toepassen en wel vanaf morgen!".
Deze dag gaan we aan de slag met twee onderwerpen die in elkaars verlengde kunnen liggen. Het doorvoeren van veranderingen in de ziekenhuis- of poliklinische apotheek levert als het goed is innovatie en verbetering in de werkprocessen op maar kan ook gepaard gaan met weerstand tegen verandering in het team en kan zelfs leiden tot conflicten. Al kan een conflict uiteraard ook ontstaan zonder veranderingen.
Op een speelse, informele en dynamische manier gaan de twee trainers samen met de doelgroep aan de slag waarbij er ook veel geoefend zal worden. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:
Ochtend: Management van Verandering
• Ontwikkelingen binnen de relevante omgeving van de apotheek.
• Soorten veranderingsprocessen.
• Strategieën om veranderingen door te voeren in de apotheek.
• Fasen van gedragsverandering bij anderen en bij jezelf.
• Omgaan met weerstand tegen verandering bij het team of bij teamleden.
• Simulaties 'Omgaan met Weerstand' (in subgroepen).
Middag: Hanteren van Conflicten in de Apotheek
• Wat is een conflict?
• Conflictsoorten.
• Conflictstijlen: mijn persoonlijke stijl in omgaan met conflicten.
• De rol van feedback bij het voorkomen van en omgaan met conflicten.
• Simulaties 'Conflicthantering in de apotheek' (in subgroepen).
Voorbereidende Opdracht:
Invullen Zelfscoringsvragenlijst Conflicthantering (Thomas-Killman Test).
Leerdoelen:
• Inzicht in je persoonlijke omgang met veranderingen.
• Het op een effectieve manier voorbereiden en implementeren van veranderingen in de ziekenhuis- of poliklinische apotheek.
• Gesprekstechnisch weerstand kunnen analyseren en weg kunnen nemen bij het team of bij teamleden.
• Leren toepassen van de juiste stijl van conflicthantering per conflictsoort.
• Gesprekstechnisch een conflict kunnen hanteren en op kunnen lossen.
De wereld waarin wij werken / Inleiding Business Model Canvas
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase) 2e en 3e jaars
Opengesteld voor poliklinische apothekers, openbaar apothekers, ziekenhuisapothekers ( in opleiding en/of geregistreerd)
Een diverse dag. We besteden een halve dag aan de wereld waarin de apotheker van het ziekenhuis functioneert en een halve dag aan de theorie die nodig is om goede business plannen op te stellen.
De dagen 2, 4 en 5 horen bij elkaar en het is de bedoeling deze in hetzelfde kalenderjaar te volgen.
Los van deze vaste dagen zijn er contactmomenten online tussen dag 2 en 4 en tussen 4 en 5. Deze plannen we met de teams.
Ook voorafgaand en/of na afloop van dag 1 is er een online of fysieke bijeenkomst met Dick Rochat. Hierbij krijgen de aios een drijfverenanalysegesprek
Inhoud:
Onder leiding van een van de vooraanstaande leiders van de ziekenhuisfarmacie in Nederland kijken we naar wat ons te wachten staat in het veld. Hoe ziet onze wereld er over een paar jaar uit? Wat hebben we daar voor nodig en hoe bereiden we ons voor op alle ontwikkelingen?
Je leert ook over de rol van de zorgverzekeraar in de bekostiging van de zorgproducten en geneesmiddelen in de NL ziekenhuizen.
Het tweede deel van de dag introduceert het business model canvas als gereedschap voor eenvoudig, overzichtelijk en duidelijk format voor het uitwerken en indienen van plannen. Stel je wil een idee onderbouwen en uitwerken tot een (interne) pitch om budget, bemensing of tijd te krijgen. Hoe kun je je idee uitwerken tot een duidelijk plan?
Huiswerk: na deze cursusdag krijg je de opdracht om in teamverband te werken aan een business plan. We bieden een aantal formats voor plannen, maar eigen ideeën zijn ook goed mogelijk! We verwachten dat 1 à 2 digitale sessies van de teams onderling nodig zijn ter voorbereiding van dag 4.
Leerdoelen:
De plaats en rol leren kennen van de apotheker van het ziekenhuis
De rol van de zorgverzekeraars in de bekostiging van zorg in NL
Introductie van het business model canvas
De basis van een goed business plan leren opstellen