Voor u uitgelicht: Symposium leefstijlapothekers: luchtige leefstijl
wordt nader bekend gemaakt
Voor u uitgelicht: Small-6 : Oogzorg
Na het succes van de BIG-6, is PAOFarmacie nu ook aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de SMALL-6, waarin kleinere domeinen van ziektebeelden interactief worden besproken. De SMALL-6 Oogzorg is speciaal bedoeld voor de apotheker die zich meer wil verdiepen in de meest voorkomende farmaceutisch te behandelen oogheelkundige aandoeningen. Tijdens de cursus komen onder andere de fysiologie, pathofysiologie (per ziektebeeld), de geneesmiddelen die toegepast kunnen worden bij de oogaandoeningen, als ook de oculaire bijwerkingen van andere geneesmiddelen aan bod.
Voor u uitgelicht: Small-6 : Dermatica
wordt nader bekend gemaakt
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 13 februari 2025, de cursusdag is op 20 maart 2025, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 16 april 2025, de cursusdag is op 14 mei 2025, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 5 juni 2025, de cursusdag is op 3 juli 2025, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 4 september 2025, de cursusdag is op 2 oktober 2025, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 9 oktober 2025, de cursusdag is op 6 november 2025, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 13 november 2025, de cursusdag is op 11 december 2025, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Voor u uitgelicht: Leiderschap in verbinding
In de beroepspraktijk van de openbaar apotheker, wordt de openbaar apotheker steeds vaker geconfronteerd door snel op elkaar volgende ontwikkelingen en maatregelen vanuit overheid en maatschappij. De uitdaging om zich binnen deze context samen met zijn team staande te houden, wordt voor de apotheker steeds groter.
Het leiderschapsprogramma ‘Leiderschap in Verbinding’, biedt de apotheker inzicht, versteviging en handvatten op het gebied van leiderschap. Vanuit zijn persoonlijk leiderschap weet hij regie te hebben en te houden op zijn zelfmanagement, het leidinggeven aan zijn team en het besturen van zijn apotheek. Hiermee weet hij zich nu en op de lange termijn staande te houden in de steeds veranderende context waarin hij als apotheker werkt.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten:
I. (Ireen) van Vuuren
N. (Nadia) el Khedr
Voor u uitgelicht: Leiderschap in verbinding
In de beroepspraktijk van de openbaar apotheker, wordt de openbaar apotheker steeds vaker geconfronteerd door snel op elkaar volgende ontwikkelingen en maatregelen vanuit overheid en maatschappij. De uitdaging om zich binnen deze context samen met zijn team staande te houden, wordt voor de apotheker steeds groter.
Het leiderschapsprogramma ‘Leiderschap in Verbinding’, biedt de apotheker inzicht, versteviging en handvatten op het gebied van leiderschap. Vanuit zijn persoonlijk leiderschap weet hij regie te hebben en te houden op zijn zelfmanagement, het leidinggeven aan zijn team en het besturen van zijn apotheek. Hiermee weet hij zich nu en op de lange termijn staande te houden in de steeds veranderende context waarin hij als apotheker werkt.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten:
I. (Ireen) van Vuuren
N. (Nadia) el Khedr
Voor u uitgelicht: Kleine kwalen in de 1e lijnszorg: Geneesmiddelen en mondgezondheid (webinar)
Droge mond een onschuldige bijwerking? Het is maar hoe je het bekijkt. Als het een oudere patiënt betreft die sowieso al minder speekselproductie heeft vanwege haar leeftijd, en deze patiënt heeft nog een eigen gebit, dan kunnen de gevolgen groot zijn.
Een droge mond mist de bufferende en beschermende werking van speeksel, heeft een veranderd microbioom en het gebit loopt daarmee meer kans op cariës. Van de anticholinerge middelen zijn deze bijwerkingen wel bekend. Maar wat te denken van inhalatoren? En calciumantagonisten? Inhalatoren zijn vaak zuur en kunnen erosie veroorzaken aan het tandglazuur. En nifedipine veroorzaakt regelmatig tandvleeshyperplasie. Dit lijkt onschuldig maar ook hier is actie geboden. In deze lezing laat Edgard Weening wat voorbeelden zien van welke consequenties geneesmiddelen kunnen hebben op de mondgezondheid en hoe je dit samen met de huisarts én tandarts zou kunnen voorkomen of kan bewaken met de juiste adviezen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: E. Weening
Voor u uitgelicht: Kleine kwalen in de 1e lijnszorg: Geneesmiddelen en mondgezondheid (webinar)
Droge mond een onschuldige bijwerking? Het is maar hoe je het bekijkt. Als het een oudere patiënt betreft die sowieso al minder speekselproductie heeft vanwege haar leeftijd, en deze patiënt heeft nog een eigen gebit, dan kunnen de gevolgen groot zijn.
Een droge mond mist de bufferende en beschermende werking van speeksel, heeft een veranderd microbioom en het gebit loopt daarmee meer kans op cariës. Van de anticholinerge middelen zijn deze bijwerkingen wel bekend. Maar wat te denken van inhalatoren? En calciumantagonisten? Inhalatoren zijn vaak zuur en kunnen erosie veroorzaken aan het tandglazuur. En nifedipine veroorzaakt regelmatig tandvleeshyperplasie. Dit lijkt onschuldig maar ook hier is actie geboden. In deze lezing laat Edgard Weening wat voorbeelden zien van welke consequenties geneesmiddelen kunnen hebben op de mondgezondheid en hoe je dit samen met de huisarts én tandarts zou kunnen voorkomen of kan bewaken met de juiste adviezen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: E. Weening
Voor u uitgelicht: Het Katalysatorpakket
Wil je jouw kennis en kunde verder ontwikkelen?
Dan is het katalysatorpakket geschikt voor jou. Dit pakket biedt gestructureerd en langdurig postacademisch onderwijs, waardoor je in staat
bent om snel in te spelen op de veranderende eisen en ontwikkelingen in het vakgebied.
Het traject is gericht op verdieping na de basisopleiding om zo jouw professionele groei te versnellen en de kwaliteit van zorg die je levert te
versterken.
Scholing: kleinschalig onderwijs
Voor u uitgelicht: Het Finessepakket
Expert en leider in jouw vakgebied
Het Finesse pakket biedt apothekers een efficiënte manier om hun langer termijn scholingsdoelen te bereiken zonder onverwachte uitdagingen.
Het doel is om jou inhoudelijk te laten groeien.
Niet alleen als expert maar ook als leider.
Je wordt volledig ontzorgd met een zorgvuldig samengesteld leertraject.
De inhoudelijke focus binnen dit pakket ligt op zowel de breedte als de diepte van jouw kennis en kunde.
Tijdens de Big-6 en Small-6 cyclus worden cruciale farmaceutische onderwerpen besproken.
Niet alleen de kennis staat centraal bij de grote- en kleine ziektebeelden.
Je krijgt ook inzicht in het ‘belang waarom’ van een behandeling.
Zo blijf je vooroplopen met de nieuwste ontwikkelingen en focus je op wat écht belangrijk is in jouw vakgebied.
Scholing: kleinschalig onderwijs
Voor u uitgelicht: Het Essentiepakket
De solide basis voor elke apotheker
Het Essentie pakket is ontwikkeld om jou te ondersteunen en te ontzorgen bij het plannen van je korte termijn nascholing. De scholing wordt afgestemd op jouw persoonlijke behoeften, waardoor het eenvoudiger wordt om professionele ontwikkeling te combineren met de dagelijkse werkzaamheden in de apotheek. Zo blijf je als apotheker up-to-date zonder onnodige belasting.
Scholing: kleinschalig onderwijs
Voor u uitgelicht: Farmacogenetica in de praktijk; verdiepingscursus
In de praktijk blijkt het voor veel apothekers lastig te zijn om farmacogenetica toe te passen. Daarom bieden wij de verdiepingscursus Farmacogenetica in de praktijk aan. Na een korte opfrissing van de lesstof van de basiscursus gaat u met behulp van casuïstiek dieper in op de toepasbaarheid van farmacogenetica in de dagelijkse praktijk. U leert waar u op het internet reactievergelijkingen kunt vinden, hoe u een gericht advies kunt opstellen en op welke manier u dit advies het best kunt communiceren naar de aanvrager.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. J. (Jan) van der Weide
Voor u uitgelicht: Doelmatige zorg bij dure geneesmiddelen
De nascholing Doelmatige zorg bij dure geneesmiddelen gaat in op de concepten kosteneffectiviteitsanalyse en Value Based Healthcare (VBHC). U leert uitkomsten van kosteneffectiviteitsanalyses te interpreteren en patiënt gerapporteerde en klinische uitkomsten voor VBHC te definiëren. Na het volgen van de nascholing bent u op de hoogte van mogelijke bekostigingsstrategieën, zoals pay for performance en bundle payment, En kunt u de verschillende bekostiging strategiën van elkaar onderscheiden voor specifieke indicaties.
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
Apothekers dienen sinds 2012 te voldoen aan de herregistratie-eisen van de Wet BIG. Inschrijving in het BIG-register is vijf jaar geldig. Apothekers die op 1 januari stonden ingeschreven in het BIG-register moeten voor 1 januari 2017 herregistratie aanvragen. Dat kan op basis van werkervaring of door het behalen van een periodiek registratie certificaat (PRC). Voor het verkrijgen van een PRC dient een toets te worden behaald. PAOFarmacie biedt deze toets, in opdracht van de departementen Farmacie van de universiteiten van Groningen en Utrecht, aan. Bij een voldoende score ontvangt u een PRC, waarmee u weer kunt worden ingeschreven in het BIG-register.
Apothekers dienen sinds 2012 te voldoen aan de herregistratie-eisen van de Wet BIG. Inschrijving in het BIG-register is vijf jaar geldig. Apothekers die op 1 januari stonden ingeschreven in het BIG-register moeten voor 1 januari 2017 herregistratie aanvragen. Dat kan op basis van werkervaring of door het behalen van een periodiek registratie certificaat (PRC). Voor het verkrijgen van een PRC dient een toets te worden behaald. PAOFarmacie biedt deze toets, in opdracht van de departementen Farmacie van de universiteiten van Groningen en Utrecht, aan. Bij een voldoende score ontvangt u een PRC, waarmee u weer kunt worden ingeschreven in het BIG-register.
Therapeutische eiwitten/biologicals zijn een belangrijke nieuwe groep geneesmiddelen en hebben toepassing in een breed scala aan ziektebeelden. Dit zijn onder andere auto-immuunziekten zoals reumatoïde artritis, psoriasis en de ziekte van Crohn, evenals oncologische aandoeningen zoals mammacarcinoom en colorectaal carcinoom. Binnen de cursus komen verschillende aspecten van deze groep geneesmiddelen aan bod, zoals de toepassing, de productie, de structuur-functierelaties, de farmacokinetiek, -dynamiek en veiligheid.
Biosimilars zijn gelijkwaardig aan een reeds bestaand biologisch geneesmiddel. In de cursus wordt aandacht besteed aan een goede implementatie van biosimilars in de klinische praktijk. Hierbij wordt er gefocust op hoe de patiënt geïnformeerd kan worden over de werking, bijwerkingen en risico's.
Scholing: kleinschalig, interactief
Docenten: Dr. E. M. Redout, Dr. T.J. Giezen, Prof.dr. G. Vidarsson
Data: 4 juni 2025
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Tijdens deze cursus zal aan de hand van de pathofysiologie van migraine de werking en het eventuele bijwerkingsprofiel van verschillende vormen van antimigraine medicatie worden doorgenomen. Er zal worden stilgestaan bij het feit dat migraine een belangrijke, maar nog weinig onderkende cardiovasculaire risicofactor is.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Prof. dr. A. (Antoinette) Maassen van den Brink
Gedurende het hele leven spelen hormonen, of juist het ontbreken van hormonen, een belangrijke rol in het leven van de vrouw. In de hele fertiele levensfase kunnen hormonen de oorzaak zijn van vele gynaecologische klachten. Zo rond het 45ste jaar begint de overgang, een periode die zich manifesteert met veranderingen op niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk en sociaal gebied. Deze scholing geeft u handvatten om in deze rollercoaster van hormonen de vrouwelijke patiënten en uw eigen medewerkers beter te begrijpen en te ondersteunen. De ondersteuning betreft zowel de begeleiding bij die klachten als bij het gebruik van geneesmiddelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent:
Dr. Wilma Smit (Gynaecoloog) en
Dr. Pauline Ottervanger (Gynaecoloog)
De nascholing Situationeel leiding geven, Conflicthantering en Leiderschap is een interactieve workshop en gaat in op de verschillende stijlen van conflictafhandeling en leiderschap. U leert wanneer opbouwende kritiek of feedback de beste interventie is en wanneer een probleemoplossend gesprek. Ook het omgaan met onredelijk gedrag komt aan de orde. U wordt gevraagd zelf casuïstiek in te brengen, zodat de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden kunnen leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
De nascholing Situationeel leiding geven, Conflicthantering en Leiderschap is een interactieve workshop en gaat in op de verschillende stijlen van conflictafhandeling en leiderschap. U leert wanneer opbouwende kritiek of feedback de beste interventie is en wanneer een probleemoplossend gesprek. Ook het omgaan met onredelijk gedrag komt aan de orde. U wordt gevraagd zelf casuïstiek in te brengen, zodat de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden kunnen leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
De nascholing Situationeel leiding geven, Conflicthantering en Leiderschap is een interactieve workshop en gaat in op de verschillende stijlen van conflictafhandeling en leiderschap. U leert wanneer opbouwende kritiek of feedback de beste interventie is en wanneer een probleemoplossend gesprek. Ook het omgaan met onredelijk gedrag komt aan de orde. U wordt gevraagd zelf casuïstiek in te brengen, zodat de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden kunnen leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
In de cursus Psychofarmaca: achtergronden en toepassing wordt onder meer ingegaan op de farmacologische kenmerken van antidepressiva, antipsychotica en stemmingsstabilisatoren en de werkzaamheid en rationele toepassing van deze geneesmiddelen bij diverse psychiatrische aandoeningen. Er wordt aandacht besteed aan de rationaliteit van combinaties van deze geneesmiddelen. Daarnaast worden praktische handvatten gegeven voor het afbouwen en switchen van antidepressiva. Er is veel aandacht voor het in een medicatiebeoordeling analyseren van complexe medicatie met psychofarmaca en mogelijke opties voor advies en begeleiding van patiënten.
In de E-learning worden de farmacologische eigenschappen van antidepressiva en antipsychotica behandeld, in combinatie met vragen/opdrachten gericht op toepassen van deze theorie. De E-learning dient ter voorbereiding op de twee geplande bijeenkomsten. Het geleerde wordt aan het eind van de module getoetst.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
A. (Annemarie) Heersche
M.S. (Marleen) Brouwer
L. Minjon
In de cursus Psychofarmaca: achtergronden en toepassing wordt onder meer ingegaan op de farmacologische kenmerken van antidepressiva, antipsychotica en stemmingsstabilisatoren en de werkzaamheid en rationele toepassing van deze geneesmiddelen bij diverse psychiatrische aandoeningen. Er wordt aandacht besteed aan de rationaliteit van combinaties van deze geneesmiddelen. Daarnaast worden praktische handvatten gegeven voor het afbouwen en switchen van antidepressiva. Er is veel aandacht voor het in een medicatiebeoordeling analyseren van complexe medicatie met psychofarmaca en mogelijke opties voor advies en begeleiding van patiënten.
In de E-learning worden de farmacologische eigenschappen van antidepressiva en antipsychotica behandeld, in combinatie met vragen/opdrachten gericht op toepassen van deze theorie. De E-learning dient ter voorbereiding op de twee geplande bijeenkomsten. Het geleerde wordt aan het eind van de module getoetst.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
A. (Annemarie) Heersche
M.S. (Marleen) Brouwer
L. Minjon
De behandeling van patiënten met de ziekte van Parkinson is complex. Veel patiënten krijgen te maken verschillende beperkende klachten waaronder cognitieve achteruitgang en neuro psychiatrische problemen. De geneesmiddelen hebben allemaal hun eigen plaats in de behandeling en kunnen elkaar ook weer beïnvloeden. Hierin is een actieve rol van de apotheker d.m.v. het toepassen van een medicatiebeoordeling van cruciaal belang.
Door een farmaceutisch consult toe te passen kan een apotheker de klachten van een Parkinsonpatiënten goed in kaart brengen en mogelijke oplossingen aandragen om de klachten te verminderen. Hiermee kan het gebruik van medicatie en mogelijk de kwaliteit van leven van de patiënt geoptimaliseerd worden
Scholing: kleinschalig onderwijs
Docenten: mw. C. (Clementine) Stuijt
Data: 17 april 2025
De behandeling van patiënten met de ziekte van Parkinson is complex. Veel patiënten krijgen te maken verschillende beperkende klachten waaronder cognitieve achteruitgang en neuro psychiatrische problemen. De geneesmiddelen hebben allemaal hun eigen plaats in de behandeling en kunnen elkaar ook weer beïnvloeden. Hierin is een actieve rol van de apotheker d.m.v. het toepassen van een medicatiebeoordeling van cruciaal belang.
Door een farmaceutisch consult toe te passen kan een apotheker de klachten van een Parkinsonpatiënten goed in kaart brengen en mogelijke oplossingen aandragen om de klachten te verminderen. Hiermee kan het gebruik van medicatie en mogelijk de kwaliteit van leven van de patiënt geoptimaliseerd worden
Scholing: kleinschalig onderwijs
Docenten: mw. C. (Clementine) Stuijt
Data: 27 november 2025
In deze cursus wordt aan de hand van neurobiologie, klinisch redeneren en medisch handelen het probleem van opiatenverslaving inzichtelijk gemaakt dat leidt tot verstoorde behandelrelaties. De cursus geeft, op basis van expertise en ervaring van de sprekers, handreikingen hoe men een opioïde-reductie programma succesvol kan uit rollen
Bij het verminderen of stoppen van het gebruik van opiaten kan motiverende gesprekvoering (MI) een belangrijke rol spelen in het gesprek met de patiënt. MI is een evidence-based methode voor effectieve professionele communicatie met mensen rondom gedragsverandering en persoonlijke groei. In de cursus staat centraal hoe een patiënt goed begeleid kan worden bij het gebruik en de afbouw van opiaten
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
T. (Thomas) Knuijver
R.A. (Rik) Bes MSc
In deze cursus wordt aan de hand van neurobiologie, klinisch redeneren en medisch handelen het probleem van opiatenverslaving inzichtelijk gemaakt dat leidt tot verstoorde behandelrelaties. De cursus geeft, op basis van expertise en ervaring van de sprekers, handreikingen hoe men een opioïde-reductie programma succesvol kan uit rollen
Bij het verminderen of stoppen van het gebruik van opiaten kan motiverende gesprekvoering (MI) een belangrijke rol spelen in het gesprek met de patiënt. MI is een evidence-based methode voor effectieve professionele communicatie met mensen rondom gedragsverandering en persoonlijke groei. In de cursus staat centraal hoe een patiënt goed begeleid kan worden bij het gebruik en de afbouw van opiaten
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
T. (Thomas) Knuijver
R.A. (Rik) Bes MSc
Facultatief voor ELOZ 4 (Verbredings/verdiepingsfase)
Opengesteld voor ZAPO. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
Bij deze cursus is een diner, overnachting + ontbijt inbegrepen
De doelstelling van de basiscursus is: het aanleren van de basisvaardigheden om klinisch wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit (interventie-onderzoek) en naar de toxiciteit/bijwerkingen (observationeel onderzoek) van behandeling met een geneesmiddel kritisch te beoordelen.
De grondslagen en methoden van gerandomiseerde klinische geneesmiddelenonderzoeken (“clinical trials’’) vormen de kern van de cursus. De inhoud van de cursus is gebaseerd op de tekst van het boekje: “Klinische epidemiologie: Beoordeling van onderzoek naar de effecten van therapie” van prof. dr. J.G.P. Tijssen.
Het programma bestaat uit inleidende verhandelingen, afgewisseld met bespreking van de tevoren door de cursisten aangeleverde casuistiek/artikelen
(Bij deze cursus is een diner, overnachting + ontbijt inbegrepen)
Verplicht voor ELOZ 4 Oriëntatiefase
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
Je kunt vrijstelling voor de CORAZ tweedaagse aanvragen als je promotieonderzoek hebt gedaan.
De CWZO organiseert jaarlijks een tweedaagse cursus (incl. overnachting) over het opzetten van onderzoek, de CORAZ. CORAZ staat voor Cursus Wetenschappelijk Onderzoek Registratiefase Apothekers in Ziekenhuizen. De CORAZ is onderdeel van het centraal cursusprogramma voor AIOS ziekenhuisfarmacie. Echter, de CORAZ is niet alleen geschikt voor ziekenhuisapothekers in opleiding. Feitelijk is de CORAZ een ideale basiscursus voor elke (poli)klinische apotheker die wetenschappelijk onderzoek wil gaan doen.
De CORAZ heeft als doel de deelnemers handvatten te bieden voor het bedenken, opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.
De werkvormen tijdens de twee cursusdagen is divers. Naast lezingen over specifieke aspecten van wetenschappelijk onderzoek, wordt in werkgroepen invulling gegeven aan onder andere het formuleren van de onderzoeksvraag, operationalisatie van de vraag, dataverzameling en haalbaarheid.
Aan de hand van een inhoudelijk thema wordt in werkgroepen stap voor stap toegewerkt naar een onderzoeksprotocol dat de eerste toets der kritiek moet kunnen doorstaan. De deelnemers gaan ook de rol van lid van de CWZO op zich nemen om zo opmerkingen op de gemaakte protocollen te uiten en te ontvangen.
Uit een peiling die de KNMP heeft gehouden blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagde apothekers aangeeft dat hun assistenten dagelijks een gefrustreerde klant aan de balie krijgt en ruim 40 procent wekelijks te maken heeft met verbale en fysieke agressie.
Hoe dit tij te keren en ervoor te zorgen dat deze patiënten minder negatieve energie kosten en misschien zelfs tevreden de apotheek verlaten?
Wat kan jezelf doen als apotheker en wat te doen in het team?
Welke gesprekstechnieken kan je gebruiken om het beleid van de zorgverzekeraar, overheid of de geneesmiddelentekorten te bespreken?
Zijn er aanpassingen in de apotheek nodig om een veilige werkomgeving te bieden aan het team?
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Uit een peiling die de KNMP heeft gehouden blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagde apothekers aangeeft dat hun assistenten dagelijks een gefrustreerde klant aan de balie krijgt en ruim 40 procent wekelijks te maken heeft met verbale en fysieke agressie.
Hoe dit tij te keren en ervoor te zorgen dat deze patiënten minder negatieve energie kosten en misschien zelfs tevreden de apotheek verlaten?
Wat kan jezelf doen als apotheker en wat te doen in het team?
Welke gesprekstechnieken kan je gebruiken om het beleid van de zorgverzekeraar, overheid of de geneesmiddelentekorten te bespreken?
Zijn er aanpassingen in de apotheek nodig om een veilige werkomgeving te bieden aan het team?
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Uit een peiling die de KNMP heeft gehouden blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagde apothekers aangeeft dat hun assistenten dagelijks een gefrustreerde klant aan de balie krijgt en ruim 40 procent wekelijks te maken heeft met verbale en fysieke agressie.
Hoe dit tij te keren en ervoor te zorgen dat deze patiënten minder negatieve energie kosten en misschien zelfs tevreden de apotheek verlaten?
Wat kan jezelf doen als apotheker en wat te doen in het team?
Welke gesprekstechnieken kan je gebruiken om het beleid van de zorgverzekeraar, overheid of de geneesmiddelentekorten te bespreken?
Zijn er aanpassingen in de apotheek nodig om een veilige werkomgeving te bieden aan het team?.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Obesitas is de stille gezondheidsepidemie. Inmiddels heeft 55% van de Nederlandse bevolking overgewicht (BMI > 27 kg/m2) en ca 14% obesitas (BMI > 30 kg/m2) en dit aantal is snel gestegen in het laatste decennium.
Het is een chronische ziekte welke is geassocieerd met ca 200 aandoeningen, waarmee dit een directe bedreiging is voor de algemene gezondheid van de bevolking. Denk hierbij aan cardiovasculaire aandoeningen, diabetes mellitus type 2, dyspepsie, artrose, slaapapneu, astma, depressie, jicht, migraine, PCOS, maar ook diverse maligniteiten worden geassocieerd met obesitas. Patiënten met obesitas zijn in verhouding ook vaker ziek en afhankelijk van de gezondheidszorg. Dit gaat uiteraard ook gepaard met een hogere mate van gebruik van geneesmiddelen.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
Drs. M. (Michiel) Damhof
Obesitas is de stille gezondheidsepidemie. Inmiddels heeft 55% van de Nederlandse bevolking overgewicht (BMI > 27 kg/m2) en ca 14% obesitas (BMI > 30 kg/m2) en dit aantal is snel gestegen in het laatste decennium.
Het is een chronische ziekte welke is geassocieerd met ca 200 aandoeningen, waarmee dit een directe bedreiging is voor de algemene gezondheid van de bevolking. Denk hierbij aan cardiovasculaire aandoeningen, diabetes mellitus type 2, dyspepsie, artrose, slaapapneu, astma, depressie, jicht, migraine, PCOS, maar ook diverse maligniteiten worden geassocieerd met obesitas. Patiënten met obesitas zijn in verhouding ook vaker ziek en afhankelijk van de gezondheidszorg. Dit gaat uiteraard ook gepaard met een hogere mate van gebruik van geneesmiddelen.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
Drs. M. (Michiel) Damhof
Obesitas is de stille gezondheidsepidemie. Inmiddels heeft 55% van de Nederlandse bevolking overgewicht (BMI > 27 kg/m2) en ca 14% obesitas (BMI > 30 kg/m2) en dit aantal is snel gestegen in het laatste decennium.
Het is een chronische ziekte welke is geassocieerd met ca 200 aandoeningen, waarmee dit een directe bedreiging is voor de algemene gezondheid van de bevolking. Denk hierbij aan cardiovasculaire aandoeningen, diabetes mellitus type 2, dyspepsie, artrose, slaapapneu, astma, depressie, jicht, migraine, PCOS, maar ook diverse maligniteiten worden geassocieerd met obesitas. Patiënten met obesitas zijn in verhouding ook vaker ziek en afhankelijk van de gezondheidszorg. Dit gaat uiteraard ook gepaard met een hogere mate van gebruik van geneesmiddelen.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
Drs. M. (Michiel) Damhof
De nascholing Nierdialyse in de praktijk gaat in op de effecten die dialyse kan hebben op de farmacokinetiek van geneesmiddelen. In de cursus is aandacht voor de epidemiologie van nierfunctievervangende technieken en de invloed die dialyse heeft op de kwaliteit van leven. Verder wordt ingegaan op de pathofysiologie bij het eindstadium nierfalen en de verschillende dialysetechnieken die er zijn en hoe het medicatiegebruik hierop kan worden afgestemd. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leert u hoe u farmacotherapie bij dialyse kan optimaliseren
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. M. (Marc) de Leeuw en Dr. H.S. (Hugette) Brink
Meet the expert: ‘update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het (nieuwe) geneesmiddel’ (webinar)
Tijdens Meet the expert:Update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het ( nieuwe) geneesmiddel, bespreken farmaceutische experts de nieuwste ontwikkeling bij het toepassen van geneesmiddelen. Het bijwonen van deze sessies is de ideale manier om nieuwe geneesmiddelen zo snel mogelijk in het FTO of geneesmiddelcommissies te agenderen. Is de bijeenkomst is er ruimte vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Zo bent u snel in staat om binnen uw FTO of geneesmiddelencommissie in het ziekenhuis deze middelen te bespreken.
Meet the expert: ‘update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het (nieuwe) geneesmiddel’ (webinar)
Tijdens Meet the expert:Update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het ( nieuwe) geneesmiddel, bespreken farmaceutische experts de nieuwste ontwikkeling bij het toepassen van geneesmiddelen. Het bijwonen van deze sessies is de ideale manier om nieuwe geneesmiddelen zo snel mogelijk in het FTO of geneesmiddelcommissies te agenderen. Is de bijeenkomst is er ruimte vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Zo bent u snel in staat om binnen uw FTO of geneesmiddelencommissie in het ziekenhuis deze middelen te bespreken.
In meet the expert: ‘farmaceutische doelmatige zorg”, nemen apothekers Job Eijsink en Mohamed Al Khayat u mee in de verschillende perspectieven van stakeholders in de zorg, de onderhandelingspositie die je daarin hebt als (ziekenhuis)apotheker en gaan we in het laatste gedeelte van deze avond zelf aan de slag met de weg van een geneesmiddel door “de gehele keten”. Op alle fronten zetten we duidelijk piket palen als het gaat om het thema doelmatigheid. Ontwikkelingen worden daarin doorgenomen met de deelnemers, die mogelijk nieuwe inzichten geven in het huidige en toekomstige gebruik van geneesmiddelen.
Deze cursus is een onlinecursus die in verlengde ligt van de verdiepende cursus die gaat over kosteneffectiviteitsanalyses en value-based health care ( 6oktober 2025)
Tijdens Meet the expert:Update nieuwe ontwikkelingen in de wereld van het ( nieuwe) geneesmiddel, bespreken farmaceutische experts de nieuwste ontwikkeling bij het toepassen van geneesmiddelen. Het bijwonen van deze sessies is de ideale manier om nieuwe geneesmiddelen zo snel mogelijk in het FTO of geneesmiddelcommissies te agenderen. Is de bijeenkomst is er ruimte vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Zo bent u snel in staat om binnen uw FTO of geneesmiddelencommissie in het ziekenhuis deze middelen te bespreken.
Nederland loopt wereldwijd voorop op het gebied van farmacogenetica. Al sinds 2005 zijn via de kennisbank (dosis)adviezen beschikbaar voor geneesmiddelen waarvoor het zinvol is de behandeling aan te passen indien de genetische informatie van de patiënt bekend is. Op dit moment heeft de farmacogenetica werkgroep meer dan 100 gen-geneesmiddel combinaties beoordeeld. Voor verschillende geneesmiddel-gen combinaties zoals clopidogrel, capecitabine, 5-FU en irinotecan is met prospectieve studies aangetoond dat een op het DNA aangepaste behandeling leidt tot betere uitkomsten. De combinatie van deze positieve studies en de beschikbare adviezen doet de vraag rijzen of het niet zinvol is om in één keer een test te doen voor alle genen waarvoor adviezen beschikbaar zijn in plaats van iedere keer een afzonderlijke test. Om uit te zoeken of zinvol is om in één keer een test te doen voor alle genen waarvoor adviezen beschikbaar zijn, heeft het Europese Ubiquitous Pharmacogenomics (U-PGx) consortium onder leiding van het LUMC de PREemptive Pharmacogenomic testing for preventing Adverse drug Reactions (PREPARE) studie uitgevoerd. Dit is de eerste studie wereldwijd die laat zien dat het voorschrijven van medicijnen op basis van het DNA-profiel van een patiënt in de praktijk werkt en leidt tot een afname van het risico op significante bijwerkingen.
Wat betekent dit voor de praktijk? Welke rol kan de apotheker spelen in de implementatie van de resultaten? Waar liggen de kansen en wat zijn de vervolgstappen? Vragen waar we in deze meet-the-expert sessie aan de hand van de studieresultaten op in zullen gaan.
Deze masterclass biedt u ondersteuning, om de toebedachte rol van de apotheker bij de zorg voor deze patiënten te kunnen waarmaken. Tijdens vier studiedagen krijgt u onderwijs over de meest voorkomende verstandelijke beperkingen en de daarbij gebruikte farmacotherapie. Verder wordt ingegaan op het gebruik van sondes, de verantwoordelijkheden van de apotheker bij een instelling en de optimalisatie van de farmacotherapie bij mensen met een verstandelijke beperking d.m.v. medicatiebeoordeling.
Cursusdagen zijn op: 16 september 2024, 7 november 2024, 23 januari 2025 en 25 maart 2025.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: zie bij de verschillende modules
Facultatief voor ELOZ 4 Verbredings/verdiepingsfase
Management van Verandering en van Conflicten
Een dynamische en interactieve training Management van Verandering en van Conflicten voor geregistreerde ziekenhuisapothekers en poliklinisch apothekers en voor Aiossen Ziekenhuisfarmacie. Met verschillende werkvormen (storytelling, analyse, discussie, werken in subgroepen en oefeningen ) gaat u terug naar de apotheek met het voornemen "dit ga ik toepassen en wel vanaf morgen!".
Deze dag gaan we aan de slag met twee onderwerpen die in elkaars verlengde kunnen liggen. Het doorvoeren van veranderingen in de ziekenhuis- of poliklinische apotheek levert als het goed is innovatie en verbetering in de werkprocessen op maar kan ook gepaard gaan met weerstand tegen verandering in het team en kan zelfs leiden tot conflicten. Al kan een conflict uiteraard ook ontstaan zonder veranderingen.
Op een speelse, informele en dynamische manier gaan de twee trainers samen met de doelgroep aan de slag waarbij er ook veel geoefend zal worden. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:
Ochtend: Management van Verandering
• Ontwikkelingen binnen de relevante omgeving van de apotheek.
• Soorten veranderingsprocessen.
• Strategieën om veranderingen door te voeren in de apotheek.
• Fasen van gedragsverandering bij anderen en bij jezelf.
• Omgaan met weerstand tegen verandering bij het team of bij teamleden.
• Simulaties 'Omgaan met Weerstand' (in subgroepen).
Middag: Hanteren van Conflicten in de Apotheek
• Wat is een conflict?
• Conflictsoorten.
• Conflictstijlen: mijn persoonlijke stijl in omgaan met conflicten.
• De rol van feedback bij het voorkomen van en omgaan met conflicten.
• Simulaties 'Conflicthantering in de apotheek' (in subgroepen).
Voorbereidende Opdracht:
Invullen Zelfscoringsvragenlijst Conflicthantering (Thomas-Killman Test).
Leerdoelen:
• Inzicht in je persoonlijke omgang met veranderingen.
• Het op een effectieve manier voorbereiden en implementeren van veranderingen in de ziekenhuis- of poliklinische apotheek.
• Gesprekstechnisch weerstand kunnen analyseren en weg kunnen nemen bij het team of bij teamleden.
• Leren toepassen van de juiste stijl van conflicthantering per conflictsoort.
• Gesprekstechnisch een conflict kunnen hanteren en op kunnen lossen.
De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren. De fundamentele oorzaken van een opgejaagd gevoel komen aan de orde, evenals kennis van timemanagement. Zo leert u overzicht houden en de juiste actie ontwikkelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren. De fundamentele oorzaken van een opgejaagd gevoel komen aan de orde, evenals kennis van timemanagement. Zo leert u overzicht houden en de juiste actie ontwikkelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren. De fundamentele oorzaken van een opgejaagd gevoel komen aan de orde, evenals kennis van timemanagement. Zo leert u overzicht houden en de juiste actie ontwikkelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
In de apotheek kent het werk vaste structuren. Hoe motiveer je medewerkers het beste van zichzelf te blijven geven. Hoe ga je om met de machtsafstand tussen werkgever en -nemer? Wat motiveert de medewerker en welke demotivatie valkuilen moeten voorkomen worden? Deze kwesties worden in deze workshop behandeld.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
In de apotheek kent het werk vaste structuren. Hoe motiveer je medewerkers het beste van zichzelf te blijven geven. Hoe ga je om met de machtsafstand tussen werkgever en -nemer? Wat motiveert de medewerker en welke demotivatie valkuilen moeten voorkomen worden? Deze kwesties worden in deze workshop behandeld.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
In de nascholing Labwaarden bij medicatiereviews: wat kun je er mee? wordt aandacht besteed aan het bijsturen van de medicatie op basis van labwaarden bij het uitvoeren van een medicatiebeoordeling. Specifiek doel van deze cursus is om de toegepaste kennis te koppelen aan een medicatiebeoordeling. Er wordt dan ook veel gewerkt vanuit analyse van casuïstiek. Men ontwikkelt gevoel voor het interpreteren van labwaarden en leert om adviezen te geven met betrekking tot het medicatiegebruik.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. M.E. (Linda) Joosse en dr. M. (Melvin) Lafeber
Hoe goed is jouw kennis omtrent schimmelnagels? En hoe zat het ook alweer met de behandeling van een koortslip of kale plekken op het hoofd? De verscheidenheid aan onderwerpen die we op het spreekuur zien, vertaalt zich ook terug in deze cursus. Via een quiz zullen deze onderwerpen besproken en toegelicht worden.. Wie weet ben jij de ‘kleine kwalen master’ van deze nascholing
Scholing: Kleinschalig interactief
Docenten: Dr. T. (Tobias) Bonten en Dr. A.H.J. (Annelieke) Petrus
Dehydratie treedt bij ouderen veel eerder op dan bij jongere mensen. De oorzaken hiervan zullen besproken worden en de consequenties ook.
We zullen een stuk fysiologie van de nieren doornemen en de invloed van medicatie op het functioneren van de nieren. Waar ligt specifiek het probleem bij ouderen en om welke geneesmiddelen gaat het in bijzonder.
Verder wordt aandacht besteed aan de zaken waar we op moeten letten als apothekers en wat we kunnen doen om problemen of zelfs ziekenhuisopnames te voorkomen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: A. Bruggeman-Zeegers
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen. U leert hoe u de relatie met andere zorgverleners kunt bevorderen en hoe u met hen werkbare afspraken kunt maken. Praktijkvoorbeelden laten u zien hoe andere apotheken de samenwerking met 1e en 2e lijn hebben ingevuld.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen. U leert hoe u de relatie met andere zorgverleners kunt bevorderen en hoe u met hen werkbare afspraken kunt maken. Praktijkvoorbeelden laten u zien hoe andere apotheken de samenwerking met 1e en 2e lijn hebben ingevuld.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Deze intraprofessionele cursus brengt openbare, poliklinische en ziekenhuisapothekers samen met als streven een verbeterde samenwerking tussen apothekers in de zorg voor oncologische patiënten. Deze cursus bestaat uit twee delen: een individuele voorbereiding, en een fysieke bijeenkomst. Voor de individuele voorbereiding wordt aan een casus gewerkt waarbij het opstellen van een zorgplan voor één patiënt centraal staat.
Individuele voorbereiding
Iedere deelnemer werkt het deel van de casus uit dat relevant is voor zijn/haar specialisme.
Daarbij verzamelt de deelnemer de noodzakelijke informatie voor de casus en maakt een zorgplan. De casus bevat dus 3 ’verhaallijnen’. Voorbereidingstijd 30- 60 minuten.
Tijdens de cursus worden de deelnemers ingedeeld in groepjes van minimaal 2 personen met collega’s in de ziekenhuis-, de openbare en/of poliklinische apotheek. Voor de individuele voorbereiding wordt aan een casus gewerkt waarbij het opstellen van een zorgplan voor één patiënt centraal staat
De cursus is bedoeld voor openbare, poliklinische en ziekenhuisapothekers al dan niet in opleiding.
De cursus gaat door bij een minimaal aantal van 16 deelnemers. Het maximaal aantal deelnemers is 20, een snelle inschrijving is dus gewenst! Er wordt gestreefd naar een gelijke verdeling van de deelnemers over de specialismen. Bij over inschrijving (per specialisme) komt u op een reservelijst. Geeft u bij inschrijving a.u.b. aan in welke setting u werkzaam bent (ziekenhuis/buiten het ziekenhuis).
Leerdoelen
Na het volgen van deze nascholing:
• Het herkennen van de methodiek van het farmaceutisch redeneren van het andere specialisme (inhoudelijk en organisatorisch, aanpak).
• Het kunnen inschatten in welke situaties het andere specialisme het beste in consult genomen kan worden om de farmacotherapie van de individuele patiënt te optimaliseren.
• Het op effectieve wijze communiceren en samenwerken met het andere specialisme.
• Herkennen van de kansen en barrières bij het opzetten en uitvoeren van netwerkfarmacie.
• Verkrijgen van inzicht in elkaars organisatie.
Door middel van intervisie kunnen apothekers elkaar adviseren en ondersteunen op een oordeelsvrije en gestructureerde manier. De insteek van intervisie komt vanuit de persoon: hoe doe ik dat? Kan het beter, anders? En hoe doen collega’s dat? Een begeleider helpt om elkaar open vragen te stellen en niet meteen de eigen oplossing te geven. Zo worden gedragspatronen die in de loop der jaren zijn ontwikkeld doorbroken en nieuw gedrag aangeleerd.
Direct instromen? De volgende groepen zoeken nog 1 tot 3 deelnemers om te kunnen starten:
Fysieke intervisiegroep 12021 te Amstelveen - 5 bijeenkomsten - startdatum februari/maart 2025
Online intervisiegroep 12027 - 6 bijeenkomsten - startdatum 3 juni 2025
Informeer naar deze en meer mogelijkheden via intervisie@paofarmacie.nl
De nascholing Hematologie en moleculaire diagnostiek bespreekt de ‘rode kant’ van het lab. Daaronder valt bijvoorbeeld de diagnostiek van anemie, maar ook afwijkingen in het eiwitspectrum door biologicals. Het tweede onderwerp is de moleculaire diagnostiek, onder andere het gebruik van biomarkers bij het monitoren van een behandeling en het opsporen van biologische afwijkingen zoals bij farmacogenetica. Na het volgen van deze nascholing bent u op de hoogte van de raakvlakken van de hematologie en moleculaire diagnostiek en geneesmiddelgebruik en kunt u beter met de arts in gesprek over medicatie en suppletie naar aanleiding van laboratoriumonderzoek.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. J. (Jan) van der Weide
De nascholing Coaching technieken voor patiëntenzorg geeft u inzicht in de persoonskenmerken van de kwetsbare patiënt. De docent legt de verschillende gesprekstechnieken uit voor een goede communicatie met de patiënt, zoals motiverend uitleggen en het stellen van patiëntgerichte doelen op de korte termijn. De nascholing biedt concrete hulpmiddelen zoals het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat om eventuele weerstand bij de patiënten op te sporen en weg te nemen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De nascholing Coaching technieken voor patiëntenzorg geeft u inzicht in de persoonskenmerken van de kwetsbare patiënt. De docent legt de verschillende gesprekstechnieken uit voor een goede communicatie met de patiënt, zoals motiverend uitleggen en het stellen van patiëntgerichte doelen op de korte termijn. De nascholing biedt concrete hulpmiddelen zoals het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat om eventuele weerstand bij de patiënten op te sporen en weg te nemen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Mannen en vrouwen verschillen van elkaar, en deze verschillen kunnen ook leiden tot een verschil in respons op medicatie. Standaarddoseringen lijken in de praktijk vooral te leiden tot meer bijwerkingen bij vrouwen. In deze interactieve cursus wordt casuïstiek besproken en daarmee wordt uw kennis over fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen verbreed.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. L.E. (Loes) Visser
Mannen en vrouwen verschillen van elkaar, en deze verschillen kunnen ook leiden tot een verschil in respons op medicatie. Standaarddoseringen lijken in de praktijk vooral te leiden tot meer bijwerkingen bij vrouwen. In deze interactieve cursus wordt casuïstiek besproken en daarmee wordt uw kennis over fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen verbreed.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. L.E. (Loes) Visser
De cursus Farmacogenetica bestaat uit een diagnostische toets, een e-module en een fysieke bijeenkomst. Op basis van uw persoonlijke voorkeur kunt u ervoor kiezen het hele traject te volgen of onderdelen hiervan. In de e-module verdiept u zich in de basisprincipes van farmacogenetica. Tijdens de fysieke bijeenkomst leert u farmacogenetische gegevens te verzamelen en vast te leggen. Met behulp van casuïstiek krijgt u inzicht in farmacogenetische gegevens en de gevolgen op het gebruik van geneesmiddelen. Na afloop van de cursus kunt u direct met de opgedane kennis aan de slag.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten: Dr. V.H.M. (Vera) Deneer en Dr. A.J. (Arne) Risselada
Binnen de organisatie van palliatieve zorg in de eerste lijn hebben betrokken zorgverleners verschillende verantwoordelijkheden. In deze nascholing leert u, aan de hand van casuïstiek, kijken naar de farmaceutische zorg voor deze patiënten. Pijn en palliatieve pijnbestrijding komen aan de orde, evenals gastro-intestinale problemen, palliatieve sedatie en delier. U krijgt veel praktische tips over hoe u aan palliatieve zorg invulling kan geven.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Drs. E.G. (Els) Roelofs, Dr. M. (Mirjam) Crul, Drs. J. (Johan) Haumann
De nascholing Farmaceutische zorg en oncologie gaat in op de rol van de poliklinische en openbare apotheker bij de zorg voor patiënten met kanker. Tijdens de nascholing komt de actuele stand van zaken rond oncolytica aan bod, alsmede de toxische effecten en de behandeling daarvan. Daarnaast wordt de medicatiebewaking van klassieke chemotherapie en tarageted therapy belicht en de niet-medicamenteuze farmaceutische zorg. Tot slot komen mogelijke farmacotherapeutische interventies bij deze patiëntengroep aan de orde.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Prof. dr. F.G.A. (Frank) Jansman
De nascholing Farmaceutische zorg en oncologie gaat in op de rol van de poliklinische en openbare apotheker bij de zorg voor patiënten met kanker. Tijdens de nascholing komt de actuele stand van zaken rond oncolytica aan bod, alsmede de toxische effecten en de behandeling daarvan. Daarnaast wordt de medicatiebewaking van klassieke chemotherapie en tarageted therapy belicht en de niet-medicamenteuze farmaceutische zorg. Tot slot komen mogelijke farmacotherapeutische interventies bij deze patiëntengroep aan de orde.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Prof. dr. F.G.A. (Frank) Jansman
De nascholing Effectief onderhandelen leert u een onderhandelproces om te buigen naar een bevredigende oplossing. U neemt kennis van de verschillende onderhandelstijlen en gesprekstechnieken. De interactieve workshop gaat in op de juiste voorbereidingen voor een onderhandeling en het omgaan met emotionele invloedfactoren. Door zelf casuïstiek in te brengen, kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
De nascholing Effectief onderhandelen leert u een onderhandelproces om te buigen naar een bevredigende oplossing. U neemt kennis van de verschillende onderhandelstijlen en gesprekstechnieken. De interactieve workshop gaat in op de juiste voorbereidingen voor een onderhandeling en het omgaan met emotionele invloedfactoren. Door zelf casuïstiek in te brengen, kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cyclus: deze cursus kan apart gevolgd worden of als onderdeel van de cyclus Managementvaardigheden.
De nascholing E-health voor apothekers helpt u digitale oplossingen met succes te implementeren in uw apotheek. Aan de hand van ICT-toepassingen in andere sectoren, zoals Easyjet en PostNL leert u uw diensten verbeteren en uw werkprocessen efficiënter te maken. Met de tips en tricks uit deze nascholing kunt u met e-health de werkdruk in uw apotheek verminderen en de patiënttevredenheid vergroten.
Scholing: kleinschalig ineractief
Docent: J. (Joris) Arts
De nascholing Demedicaliseren bij kwetsbare ouderen vergroot de effectiviteit van medicatiereviews. Daarbij is speciaal aandacht voor demedicaliseren. Tijdens de eerste dag komen geriatrische syndromen en psychofarmacie aan de orde. De tweede nascholingsdag behandelt risicomanagement, zoals CVRM en diabetes mellitus en andere veel voorkomende farmacotherapie bij ouderen. De docenten gaan in op de bewijsvoering achter deze farmacotherapeutische behandelingen en het stoppen ervan, waardoor u op een zinvolle en veilige manier leert demedicaliseren.
Scholing: kleinschalig interactief.
Deze scholing wordt in het voorjaar 2025 online gegeven (2 dagen)
Docent: Dr. M. (Melvin) Lafeber, S. (Sharon) Moerman
De nascholing Demedicaliseren bij kwetsbare ouderen vergroot de effectiviteit van medicatiereviews. Daarbij is speciaal aandacht voor demedicaliseren. Tijdens de eerste dag komen geriatrische syndromen en psychofarmacie aan de orde. De tweede nascholingsdag behandelt risicomanagement, zoals CVRM en diabetes mellitus en andere veel voorkomende farmacotherapie bij ouderen. De docenten gaan in op de bewijsvoering achter deze farmacotherapeutische behandelingen en het stoppen ervan, waardoor u op een zinvolle en veilige manier leert demedicaliseren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Dr. M. (Melvin) Lafeber, S. (Sharon) Moerman
Welke culturele bril heb jij op? Verleen je cultuursensitieve zorg aan je patiënten? In een samenleving zoals we dat in Nederland hebben, is het van belang om cultuursensitief te werk te gaan, wat voor een beter patiëntencontact kan zorgen. Welke culturele dimensies zijn er en hoe ga je hiermee aan de slag door te reflecteren op je eigen interculturele competenties. Want kennis van andere culturen, kan je een betere kijk door je bril geven. Tijdens deze training ga je samen met de trainer aan de hand van leuke opdrachten aan de slag met interculturele communicatie.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Utrecht uitgevoerd door Sonja el Yandouzi (Syhatiek Consult).
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Sonja el Yandouzi
Welke culturele bril heb jij op? Verleen je cultuursensitieve zorg aan je patiënten? In een samenleving zoals we dat in Nederland hebben, is het van belang om cultuursensitief te werk te gaan, wat voor een beter patiëntencontact kan zorgen. Welke culturele dimensies zijn er en hoe ga je hiermee aan de slag door te reflecteren op je eigen interculturele competenties. Want kennis van andere culturen, kan je een betere kijk door je bril geven. Tijdens deze training ga je samen met de trainer aan de hand van leuke opdrachten aan de slag met interculturele communicatie.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Utrecht uitgevoerd door Sonja el Yandouzi (Syhatiek Consult).
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Sonja el Yandouzi
De workshop Communiceren met kwetsbare ouderen behandelt de communicatieve vaardigheden die de apotheker nodig heeft om optimale zorg te kunnen verlenen aan een patiëntengroep die vaak fysieke beperkingen of beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. U leert om informatie over geneesmiddelen middels gestructureerde gespreksvoering te laten aansluiten op de behoefte en het niveau van de individuele oudere. Ook de communicatie met andere zorgverleners komt aan bod.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De workshop Communiceren met kwetsbare ouderen behandelt de communicatieve vaardigheden die de apotheker nodig heeft om optimale zorg te kunnen verlenen aan een patiëntengroep die vaak fysieke beperkingen of beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. U leert om informatie over geneesmiddelen middels gestructureerde gespreksvoering te laten aansluiten op de behoefte en het niveau van de individuele oudere. Ook de communicatie met andere zorgverleners komt aan bod.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De workshop Communiceren met kwetsbare ouderen behandelt de communicatieve vaardigheden die de apotheker nodig heeft om optimale zorg te kunnen verlenen aan een patiëntengroep die vaak fysieke beperkingen of beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. U leert om informatie over geneesmiddelen middels gestructureerde gespreksvoering te laten aansluiten op de behoefte en het niveau van de individuele oudere. Ook de communicatie met andere zorgverleners komt aan bod.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman of Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt gesprekstechnieken om patiënten te informeren over bijwerkingen. De nascholing gaat ook in op de beste manier om gedurende de behandeling actief naar klachten te vragen die mogelijk door het geneesmiddel worden veroorzaakt. Na afloop kunt u de handvatten, tips en tricks uit de nascholing meteen toepassen in de praktijk.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt gesprekstechnieken om patiënten te informeren over bijwerkingen. De nascholing gaat ook in op de beste manier om gedurende de behandeling actief naar klachten te vragen die mogelijk door het geneesmiddel worden veroorzaakt. Na afloop kunt u de handvatten, tips en tricks uit de nascholing meteen toepassen in de praktijk.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt gesprekstechnieken om patiënten te informeren over bijwerkingen. De nascholing gaat ook in op de beste manier om gedurende de behandeling actief naar klachten te vragen die mogelijk door het geneesmiddel worden veroorzaakt. Na afloop kunt u de handvatten, tips en tricks uit de nascholing meteen toepassen in de praktijk.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Cognitieve stoornissen bij ouderen, complexer dan dementie
Nascholing voor apothekers die meer verdieping zoeken in het thema kwetsbare ouderen met cognitieve stoornissen.
In deze nascholing wordt ingegaan op de demografische ontwikkelingen die momenteel spelen in Nederland. Begrippen als bevolkingsopbouw, (dubbele) vergrijzing en grijze druk worden toegelicht alsmede de knelpunten die hierbij komen kijken in de zorg rondom de oudere. Hoe kunnen we de zorg ondanks alle uitdagingen zo goed mogelijk houden? Waar liggen kansen voor apothekers? In deze nascholing hopen we elkaar te inspireren door op interactie wijze hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Er wordt uitgebreid ingegaan op het thema cognitieve stoornissen. Wat zijn cognitieve stoornissen? Waar kunnen ze bij passen?
Er wordt stilgestaan bij de meest voorkomende typen dementie, de pathofysiologie en de klinische kenmerken van deze types. Hoe wordt een diagnose gesteld? Onder andere bespreken we alzheimer Dementie, vasculaire dementie, Lewy Body dementie, frontotemporale dementie en Korsakov. Waar loop je als apotheker tegenaan bij de zorg voor
kwetsbare patiënten met cognitieve stoornissen? Waar liggen extra behoeftes bij deze patiënten en hun mantelzorgers?
Tot slot staan we stil bij een vreemde eend in de bijt: het delier. Wat is dat precies? Hoe herken je het? Waar komt het vandaan? Hoe voorkom je een delier?
Scholing: kleinschalig onderwijs
Docent: mw. L. (Laurie) den Braber
Data: 17 april 2025
Cognitieve stoornissen bij ouderen, complexer dan dementie
Nascholing voor apothekers die meer verdieping zoeken in het thema kwetsbare ouderen met cognitieve stoornissen.
In deze nascholing wordt ingegaan op de demografische ontwikkelingen die momenteel spelen in Nederland. Begrippen als bevolkingsopbouw, (dubbele) vergrijzing en grijze druk worden toegelicht alsmede de knelpunten die hierbij komen kijken in de zorg rondom de oudere. Hoe kunnen we de zorg ondanks alle uitdagingen zo goed mogelijk houden? Waar liggen kansen voor apothekers? In deze nascholing hopen we elkaar te inspireren door op interactie wijze hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Er wordt uitgebreid ingegaan op het thema cognitieve stoornissen. Wat zijn cognitieve stoornissen? Waar kunnen ze bij passen?
Er wordt stilgestaan bij de meest voorkomende typen dementie, de pathofysiologie en de klinische kenmerken van deze types. Hoe wordt een diagnose gesteld? Onder andere bespreken we alzheimer Dementie, vasculaire dementie, Lewy Body dementie, frontotemporale dementie en Korsakov. Waar loop je als apotheker tegenaan bij de zorg voor
kwetsbare patiënten met cognitieve stoornissen? Waar liggen extra behoeftes bij deze patiënten en hun mantelzorgers?
Tot slot staan we stil bij een vreemde eend in de bijt: het delier. Wat is dat precies? Hoe herken je het? Waar komt het vandaan? Hoe voorkom je een delier?
Scholing: kleinschalig onderwijs
Docent: mw. L. (Laurie) den Braber
Data: 27 november 2025
De PAOFarmacie Braintraining app is ontwikkeld voor apothekers in de openbare farmacie die hun parate kennis willen toetsen, onderhouden en vergroten. Met de Braintraining app is het mogelijk om op een door u gekozen moment kennisvragen te beantwoorden. Na het beantwoorden van de vragen krijgt u het juiste antwoord inclusief toelichting te zien. Ook is het mogelijk om eventuele kennishiaten per aandachtsgebied in kaart te brengen door vrijblijvend toetsen te maken binnen de verschillende aandachtsgebieden. De Braintraining app past in het principe van life-long learning en ondersteunt u bij de keuze voor het volgen van relevante cursussen.
Verplicht voor ELOZ 4 (Orientatiefase)
Opengesteld voor Poliklinisch apotheker, ZAPO en ANIOS. Bij overtekening hebben zapio's voorrang op de andere doelgroepen.
U kunt aan Mevrouw Jessica Tuinstra en/of Daan Touw laten weten naar welke groep uw voorkeur uitgaat en of u gebruik wilt maken van een overnachting; die is voor eigen rekening.. U kunt dit mailen naar: j.a.tuinstra@umcg.nl en/of d.j.touw@umcg.nl
Het UMCG organiseert jaarlijks een 4-daagse cursus (incl. overnachtingen indien het prakticum volgt op de theoriedag) over het onderwerp Klinische Toxicologie. Deze cursus is onderdeel van het centraal cursusprogramma voor AIOS ziekenhuisfarmacie. Indien er ruimte is, kunnen ook andere collega’s deelnemen.
De cursus Klinische Toxicologie heeft als doel de deelnemers handvatten te bieden voor het overleggen, inzetten van analyses, interpreteren en adviseren in geval van intoxicaties.
De werkvormen tijdens de 4 cursusdagen zijn divers. Allereerst worden van te voren een 20-tal casus opgestuurd met vragen die vooraf beantwoord dienen te worden (huiswerk). Vervolgens zijn er twee losse theoriedagen waar de theoretische achtergronden bij intoxicaties worden behandeld alsmede een patiënt-journey van een geïntoxiceerde patiënt. Tenslotte is er een anderhalve dag durend practicum waar je kennis maakt met de meest uiteenlopende analytische technieken om intoxicaties analytisch aan te pakken. Tijdens dit practicum zal onder leiding van vakbekwame analisten een aantal van de theoretische casus worden nagewerkt. Je zult dan kennis maken met de kracht van onze analytische technieken maar ook met enkele valkuilen.
De cursus wordt afgesloten met een facultatieve terugkom dag, die traditioneel in het OLVG wordt georganiseerd waar ieder wordt uitgenodigd een toxicologische casus in te brengen en te presenteren waarna feedback wordt gegeven. Tevens wordt hier het huiswerk nabesproken.
Psychofarmacologie is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. In deze cursus krijgt u grip op de toepassing van psychofarmaca, die behoren tot de meest onbegrepen en onbekende geneesmiddelen. De docenten gaan onder andere in op het bijwerkingenprofiel van antidepressiva en de bewijslast voor het langdurig toepassen van benzodiazepines. Ook de zinvolle en onzinnige combinaties van antidepressiva komen aan de orde. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de psychofarmacologie op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: A. (Annemarie) Heersche, .E. (Laura) de Wit
Neurologie en pijn is onderdeel van BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. In deze cursus komen de belangrijkste neurologische aandoeningen in de eerste lijn aan bod. De docenten gaan in op de huidige wetenschappelijke stand van zaken en de optimale medicamenteuze behandeling van onder andere neuropathische pijn, restless legs en de ziekte van Parkinson. Aan het einde van de cursus is uw kennis van deze neurologische aandoeningen op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: S. (Sharon) Moerman, Dr. M. (Melvin) Lafeber
Neurologie en pijn is onderdeel van BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. In deze cursus komen de belangrijkste neurologische aandoeningen in de eerste lijn aan bod. De docenten gaan in op de huidige wetenschappelijke stand van zaken en de optimale medicamenteuze behandeling van onder andere neuropathische pijn, restless legs en de ziekte van Parkinson. Aan het einde van de cursus is uw kennis van deze neurologische aandoeningen op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: S. (Sharon) Moerman, Dr. M. (Melvin) Lafeber
De opfrisdagen van de BIG-6 nascholingen brengen u snel op de hoogte van de laatste stand van zaken rond de optimale farmacotherapie van de belangrijkste indicatiegebieden in de eerste lijn. Uw vaardigheden op het gebied van klinisch redeneren worden tijdens de opfrisdagen verder verbeterd. U krijgt bovendien de mogelijkheid om casussen uit uw eigen praktijk in te brengen. Aan het einde van de dag bent u weer helemaal up-to-date en kunt u deze kennis praktisch toepassen in de communicatie met uw voorschrijvers.
U kunt beide dagen volgen, het is ook mogelijk om u apart in te schrijven voor dag 1 of dag 2.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: A. (Annemarie) Heersche, Dr. M. (Melvin) Lafeber, K. (Kirsten) Koehorst- ter Huurne
De opfrisdagen van de BIG-6 nascholingen brengen u snel op de hoogte van de laatste stand van zaken rond de optimale farmacotherapie van de belangrijkste indicatiegebieden in de eerste lijn. Uw vaardigheden op het gebied van klinisch redeneren worden tijdens de opfrisdagen verder verbeterd. U krijgt bovendien de mogelijkheid om casussen uit uw eigen praktijk in te brengen. Aan het einde van de dag bent u weer helemaal up-to-date en kunt u deze kennis praktisch toepassen in de communicatie met uw voorschrijvers.
U kunt beide dagen volgen, het is ook mogelijk om u apart in te schrijven voor dag 1 of dag 2.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: A. (Annemarie) Heersche, Dr. M. (Melvin) Lafeber, K. (Kirsten) Koehorst- ter Huurne
Diabetes is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. Deze cursus maakt u wegwijs in de snel veranderende diabetesmarkt, waarin het aanbod van antidiabetica explosief groeit. De docenten gaan onder andere in op de bewijzen voor de medicamenteuze preventie van micro- en macrovasculaire complicaties. Zij vertellen ook welke bloedsuikerverlagende middelen de voorkeur hebben en wat de rationale is voor combinaties van middelen. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de farmacotherapie bij diabetes mellitus op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. M.E. (Linda) Joosse, Dr. M. (Melvin) Lafeber
Diabetes is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. Deze cursus maakt u wegwijs in de snel veranderende diabetesmarkt, waarin het aanbod van antidiabetica explosief groeit. De docenten gaan onder andere in op de bewijzen voor de medicamenteuze preventie van micro- en macrovasculaire complicaties. Zij vertellen ook welke bloedsuikerverlagende middelen de voorkeur hebben en wat de rationale is voor combinaties van middelen. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de farmacotherapie bij diabetes mellitus op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. M.E. (Linda) Joosse, Dr. M. (Melvin) Lafeber
Cardiaal belast is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. In deze cursus komt de optimale behandeling van diverse cardiale problemen aan bod die veel voorkomen in de eerste lijn, waarbij u leert de rationale van de therapie te beoordelen. De docenten gaan onder andere in op de verschillende vormen van hartfalen, de beste wijze van ontstolling bij atriumfibrilleren en de optimale preventie na een acuut coronair syndroom. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de belangrijkste cardiale indicaties in de eerste lijn op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: J. (Jan) Riezebos, B. (Babs) van Gageldonk
Atherosclerotisch vaatlijden is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. De docenten gaan in op de primaire en secundaire preventie van klinisch relevante schade van atherosclerotisch vaatlijden. U krijgt een overzicht van de optimale medicamenteuze behandeling van de diverse vormen van atherosclerotisch vaatlijden, waaronder coronair en cerebrovasculair arterieel vaatlijden. U leert een weloverwogen beslissing nemen over de toepassing van antihypertensiva en trombocytenaggregatieremmers. Ook de plaatsbepaling van de nieuwe middelen komt aan bod. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de farmacotherapie van atherosclerotisch vaatlijden op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. M. (Melvin) Lafeber, Dr. J. (Jan) Riezebos
Astma en COPD is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. Pathofysiologie, diagnostiek en behandeling komen aan bod met een nadruk op de zin en onzin van (combinaties van) bronchodilatantia en inhalatiecorticosteroïden. De docenten gaan onder andere in op de wetenschappelijke bewijzen voor de medicamenteuze behandelmogelijkheden bij COPD en de indicaties voor inhalatiecorticosteroïden. Tevens wordt de in april 2021 gepubliceerde NHG-standaard M26 COPD besproken. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de medicamenteuze opties bij COPD op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. N. (Neeltje) Carpaij, K. (Kirsten) Koehorst- ter Huurne
Bariatrische chirurgie brengt veranderingen van het maagdarmkanaal tot stand. Deze veranderingen kunnen invloed hebben op de farmacokinetiek en -dynamiek van geneesmiddelen. Bepaalde toedieningsvormen zijn minder geschikt voor patiënten die een bariatrische operatie hebben ondergaan. De veranderingen in het maagdarmkanaal kunnen bovendien leiden tot klachten als reflux, dumping-syndroom, maar ook ernstige complicaties, zoals een inwendige herniatie. Tot slot kunnen tekorten optreden aan vitamines en mineralen die tot diverse klachten kunnen leiden.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
Drs. M. (Michiel) Damhof
Bariatrische chirurgie brengt veranderingen van het maagdarmkanaal tot stand. Deze veranderingen kunnen invloed hebben op de farmacokinetiek en -dynamiek van geneesmiddelen. Bepaalde toedieningsvormen zijn minder geschikt voor patiënten die een bariatrische operatie hebben ondergaan. De veranderingen in het maagdarmkanaal kunnen bovendien leiden tot klachten als reflux, dumping-syndroom, maar ook ernstige complicaties, zoals een inwendige herniatie. Tot slot kunnen tekorten optreden aan vitamines en mineralen die tot diverse klachten kunnen leiden.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
Drs. M. (Michiel) Damhof
Bariatrische chirurgie brengt veranderingen van het maagdarmkanaal tot stand. Deze veranderingen kunnen invloed hebben op de farmacokinetiek en -dynamiek van geneesmiddelen. Bepaalde toedieningsvormen zijn minder geschikt voor patiënten die een bariatrische operatie hebben ondergaan. De veranderingen in het maagdarmkanaal kunnen bovendien leiden tot klachten als reflux, dumping-syndroom, maar ook ernstige complicaties, zoals een inwendige herniatie. Tot slot kunnen tekorten optreden aan vitamines en mineralen die tot diverse klachten kunnen leiden.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten:
Drs. M. (Michiel) Damhof
Antistolling behandelt de primaire en secundaire hemostase, het werkingsmechanisme, (contra-)indicaties en interacties van de verschillende DOAC’s. Wanneer heeft welk anticoagulans de voorkeur en wanneer is de combinatie met een trombocytenaggregatieremmer rationeel?
U stelt een plaatsbepaling op, die u in de eigen praktijk kunt implementeren. Daarvoor krijgt u de beschikking over kant-en-klare presentaties voor het FTO.
Scholing: kleinschalig interactief
Docen: dr. M. (Melvin) Lafeber
Antistolling behandelt de primaire en secundaire hemostase, het werkingsmechanisme, (contra-)indicaties en interacties van de verschillende DOAC’s. Wanneer heeft welk anticoagulans de voorkeur en wanneer is de combinatie met een trombocytenaggregatieremmer rationeel?
U stelt een plaatsbepaling op, die u in de eigen praktijk kunt implementeren. Daarvoor krijgt u de beschikking over kant-en-klare presentaties voor het FTO.
Scholing: kleinschalig interactief
Docen: dr. M. (Melvin) Lafeber
De nascholing Antibiotica: klinisch onderbouwd adviseren in de 1e lijn helpt de apotheker tot een weloverwogen microbiologisch advies te komen. De nascholing gaat in op veelvoorkomende infecties in de eerste lijn, zoals urineweginfecties, huidinfecties en infecties van de luchtwegen. De meest voorkomende verwekkers van infecties komen aan de orde, evenals het spectrum dat gedekt wordt door het antibioticum en interacties met andere geneesmiddelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: F. (Faisal) Benmhammed MSc
De nascholing Antibiotica: klinisch onderbouwd adviseren in de 1e lijn helpt de apotheker tot een weloverwogen microbiologisch advies te komen. De nascholing gaat in op veelvoorkomende infecties in de eerste lijn, zoals urineweginfecties, huidinfecties en infecties van de luchtwegen. De meest voorkomende verwekkers van infecties komen aan de orde, evenals het spectrum dat gedekt wordt door het antibioticum en interacties met andere geneesmiddelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: F. (Faisal) Benmhammed MSc
Verplicht voor ELOZ 4 Orientatiefase
Het is de bedoeling dat ook een lid van een opleidingsteam zich inschrijft!
De tijden voor de dag:
Groep 1:
08.30-09.00 Ontvangst
09.00 Start
12.30 Afsluiting
12.30-13.30 Lunch (voor beide groepen)
Groep 2:
13.30 Start
17.00 Afsluiting
Verplicht voor ELOZ 4 Orientatiefase
Het is de bedoeling dat ook een lid van een opleidingsteam zich inschrijft!
De tijden voor de dag:
Groep 1:
08.30-09.00 Ontvangst
09.00 Start
12.30 Afsluiting
12.30-13.30 Lunch (voor beide groepen)
Groep 2:
13.30 Start
17.00 Afsluiting
Facultatief voor ELOZ 4 Verbredings/verdiepingsfase
Verplicht voor ELOZ 4 Verbredings/verdiepingsfase
Verdiepings/ verbredingsfase
Verplicht voor ELOZ 4
Als je voor beide dagen kiest, zijn een diner, kamer en ontbijt inbegrepen!
Aansluitend aan dag 3 wordt een facultatieve cursusdag 4 ‘Consultvoering & Klinisch redeneren’ gepland.
De facultatieve cursusdag is bewust na dag 3 gepland om extra verdieping te vinden in dit onderwerp én op speciaal verzoek van de vorige leerjaren AIOS die deze tweedaagse zeer wisten te waarderen. Cursusdag 3 en eventueel dag 4 worden idealiter in het derde opleidingsjaar gevolgd. Bij voldoende plaats zullen ook (eind) tweedejaars AIOS toegelaten.
Verplicht voor ELOZ 4 Orientatiefase
Verplicht voor ELOZ 4 Oriëntatiefase
Facultatief voor ELOZ 4
Bij deze cursus is een diner, overnachting + ontbijt inbegrepen
Verplicht voor ELOZ 4 (Oriëntatiefase en verbredings/verdiepingsfase)
De cursus is opengesteld: alleen voor apothekers uit het ziekenhuis (dus niet voor grootbereiders of andere doelgroepen).
De cursus bestaat uit 2 onderdelen:
vooraf als huiswerk een e-learning en een plenaire scholingsdag op 11 september
(Bij deze cursus is een diner, overnachting + ontbijt inbegrepen)
Verplicht voor ELOZ 4 Oriëntatiefase
De cursus is opengesteld: alleen voor apothekers uit het ziekenhuis (dus niet voor grootbereiders of andere doelgroepen).
De cursus Farmacogenetica bestaat uit een diagnostische toets, een e-module en een fysieke bijeenkomst. Op basis van uw persoonlijke voorkeur kunt u ervoor kiezen het hele traject te volgen of onderdelen hiervan. In de e-module verdiept u zich in de basisprincipes van farmacogenetica. Tijdens de fysieke bijeenkomst leert u farmacogenetische gegevens te verzamelen en vast te leggen. Met behulp van casuïstiek krijgt u inzicht in farmacogenetische gegevens en de gevolgen op het gebruik van geneesmiddelen. Na afloop van de cursus kunt u direct met de opgedane kennis aan de slag.
Scholing: klein schalig interactief
Docenten: Dr. V.H.M. (Vera) Deneer en Dr. A.J. (Arne) Risselada
Astma en COPD is onderdeel van de BIG-6: Klinische farmacotherapie, die u leert uw farmaceutische expertise in te zetten om de kwaliteit van de farmacotherapie te verhogen. Pathofysiologie, diagnostiek en behandeling komen aan bod met een nadruk op de zin en onzin van (combinaties van) bronchodilatantia en inhalatiecorticosteroïden. De docenten gaan onder andere in op de wetenschappelijke bewijzen voor de medicamenteuze behandelmogelijkheden bij COPD en de indicaties voor inhalatiecorticosteroïden. Tevens wordt de in april 2021 gepubliceerde NHG-standaard M26 COPD besproken. Aan het einde van de nascholing is uw kennis van de medicamenteuze opties bij COPD op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze up-to-date gebracht.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Dr. N. (Neeltje) Carpaij, K. (Kirsten) Koehorst- ter Huurne