In de rol van behandelaar moet de apotheker zich op kunnen stellen als geneesmiddeldeskundige. Grondige farmacotherapeutische kennis, klinisch redeneren en het uitvoeren van medicatiebeoordelingen zijn hierbij essentiële vaardigheden. Ook is een goede communicatie met de relevante partijen in het veld, zoals huisartsen en specialisten, een vereiste. De nascholingen van BIG-6: Klinische farmacotherapie brengen op een wetenschappelijke, maar praktisch toepasbare wijze de kennis en competenties van de apotheker als behandelaar up-to-date. In zes nascholingen worden de belangrijkste indicatiegebieden in de eerste lijn behandeld door gespecialiseerde apothekers en artsen. Zo kan de apotheker optimaal invulling geven aan zijn rol als geneesmiddeldeskundige in de eerste lijn.
Diabetes is een belangrijke oorzaak van micro- en macrovasculaire complicaties. Ondanks de overweldigende wetenschappelijke interesse in het ontwikkelen van nieuwe bloedsuikerverlagende middelen, is de wetenschappelijke bewijsvoering voor het gebruik van veel antidiabetica nog steeds schaars. In deze cursus komen onder andere de volgende vragen aan bod:
- Welk bewijs bestaat er voor de medicamenteuze preventie van micro- en macrovasculaire complicaties?
- Hoe wordt de streefwaarde voor het HbA1c bepaald voor een individuele patiënt?
- Welke antidiabetica verdienen de voorkeur en waarom?
Deze blended nascholing is ontwikkeld in onze elektronische leeromgeving. U kunt uit verschillende leervormen kiezen die u online of fysiek kunt volgen. De online nascholing kunt u maken op uw mobiel, tablet, computer of laptop en kan gevolgd worden waar en wanneer u dat wilt.
U kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:
- de blended nascholing, bestaande uit een e-module en een fysieke bijeenkomst;
- de e-module;
Het grote voordeel van blended nascholing is dat de e-module een aanvulling is op de fysieke bijeenkomst. Zo begint u goed voorbereid aan de bijeenkomst.
In de e-module BIG-6: Diabetes type 2 wordt uw kennis met betrekking tot diabetes mellitus opgefrist. Onder andere wordt ingegaan op de definities en het classificatiesysteem zoals gehanteerd door de Europese richtlijn, etiologie, pathogenese en pathofysiologie van de verschillende vormen van diabetes mellitus, de diagnostiek en de behandeling. Tot slot wordt aandacht besteedt aan nieuwe ontwikkelingen in het veld van de optimale medicamenteuze behandeling van diabetes mellitus.
Tijdens de fysieke bijeenkomst staat de farmaceutische zorg van de openbare apotheek voor patiënten met diabetes mellitus centraal. U leert richtlijn-overstijgend redeneren en handelen, zodat de farmacotherapie van de diabetespatiënten uit uw praktijk verder geoptimaliseerd kan worden.
Deze bijeenkomst bestaat uit de volgende onderdelen:
- wetenschappelijk gedeelte;
- praktische aanbevelingen;
- casuïstiek in werkgroepjes;
- nabespreken casuïstiek;
- oefenen in klinisch redeneren en communiceren.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Chiel Ebbelaar, apotheker, klinisch onderzoeker, arts i.o. Universitair docent. Afd. Farmaco-epidemiologie en Klinische Farmacologie, Universiteit Utrecht en Melvin Lafeber, internist-vasculair geneeskundige/-klinisch farmacoloog en klinisch epidemioloog in het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam.
Korting op de cyclus BIG-6
Als u zich in één keer inschrijft voor alle 6 BIG-6 blended nascholingen, ontvangt u een korting van € 150 op de totale cursusprijs.
Per cursus ontvangt u een factuur en wordt de korting à €25 verwerkt. Kies bij inschrijvingen voor betaalmethode FACTUUR (administratiekosten worden niet in rekening gebracht).
Na het volgen van de nascholing Diabetes bent u in staat om:
- De huidige wetenschappelijke stand van zaken weer te geven omtrent de nieuwe (en oude) antidiabetica.
- De farmacotherapeutische waarde van de nieuwe antidiabetica, waaronder de DPP-4-remmers, GLP-analogen en de SGLT-remmers weer te geven.
- Weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over de rationale van combinaties van antidiabetica tijdens een medicatiebeoordeling.
9.00 uur Ontvangst
9.30 uur Inleiding en inventarisatie met diagnostische toets
9.45 uur Wetenschappelijke gedeelte
11.00 uur Pauze
11.15 uur Wetenschappelijk gedeelte en praktische aanbevelingen
12.30 uur Lunch
13.00 uur Verdieping en casuïstiek in werkgroepjes
14.15 uur Nabespreken casuïstiek en groepsdiscussie
15.00 uur Pauze
15.15 uur Oefenen in klinisch redenen en communiceren
16.30 uur Bespreken vragen ingangstoets
17.00 uur Afsluiting en evaluatie