Cultuursensitieve Zorg (Interculturele communicatie)

Welke culturele bril heb jij op? Verleen je cultuursensitieve zorg aan je patiënten? In een samenleving zoals we dat in Nederland hebben, is het van belang om cultuursensitief te werk te gaan, wat voor een beter patiëntencontact kan zorgen. Welke culturele dimensies zijn er en hoe ga je hiermee aan de slag door te reflecteren op je eigen interculturele competenties. Want kennis van andere culturen, kan je een betere kijk door je bril geven. Tijdens deze training ga je samen met de trainer aan de hand van leuke opdrachten aan de slag met interculturele communicatie.

‘Interculturele Communicatie in de Gezondheidszorg’ (ICC in GZ) is een keuzecursus voor de bachelor Farmacie aan het departement Farmaceutische Wetenschappen van Universiteit Utrecht. De cursus is ontwikkeld door Drs. M.R.M. Blokzijl vanuit het ICUU-project (Intercultural Competences for Utrecht University) in 2017, en wordt gegeven door de examinatoren/ docenten Drs. M.R.M. Blokzijl (Communicatiewetenschappen) en Drs. S. el Yandouzi (Apotheker). In 2022 heeft deze cursus de 'Most Outstanding Course' award gewonnen voor de bachelor Farmacie. Begin 2023 hebben we de Westerdijk Award gewonnen, een onderscheiding voor docenten die zich inzetten voor EDI (Equity, Diversity and Inclusion). Jaarlijks hebben we een wachtlijst van boven de 120 aanmeldingen en kunnen we maximaal 60 studenten toelaten. 

Inhoud workshop:
Aan de hand van theorieën/ cultuurmodellen, casuïstiek en (eigen) ervaringen, discussies en reflectieopdrachten wordt in deze workshop onderzocht wat interculturele communicatie in de gezondheidszorg inhoudt en waar jouw interculturele competentie ligt. Hierbij wordt inzicht verkregen in interculturele situaties binnen de gezondheidszorg en wordt de rol van zorgverlener (apotheker, arts, verpleegkundige, etc.) én de patiënt belicht. Op deze manier kun je een begin maken met het ontwikkelen van interculturele sensitiviteit en competenties. Belangrijk is dat je uiteindelijk antwoord kan geven op de vraag wat interculturele sensitiviteit jou kan brengen en waarom dat belangrijk is, in het dagelijks leven en binnen jouw apotheek.

De training kan op maat gemaakt worden voor zowel apothekers, apothekersassistenten als artsen en ander ziekenhuispersoneel.

Terminologie:
Interculturele communicatie (ICC) gaat over communiceren in “interculturele” situaties en kan gezien worden als communiceren (…) tussen twee personen die zichzelf in een specifieke context in culturele termen als onderling verschillend definiëren (Shadid, 2007). Goede interculturele communicatie vereist een intercultureel sensitieve houding, kennis van verschillende culturen en ook vaardigheden in het veranderen van je referentiekader. Het vereist: interculturele competentie (Nunez, 2017). 
Interculturele competenties (IC) zijn de competenties die je hebt om in interculturele situaties te handelen. 
Interculturele sensitiviteit is een interculturele competentie waarbij je je kan verplaatsen in de ander (Jansen, 2018) en behelst het aanvoelen van minutieuze aspecten in interculturele situaties, je bewust zijn van je eigen culturele waarden en het herkennen van enkele basiswaarden van een andere cultuur (Nunez Mahdi, 2019). Deze drie termen worden tijdens de workshop nader toegelicht, uitgelegd en genuanceerd.
 
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Universiteit Utrecht uitgevoerd door Sonja el Yandouzi (Syhatiek Consult). 
 

Leerdoelen

Tijdens de workshop ‘Cultuursensitieve Zorg’ gaat de deelnemer:


1.    Kennis verwerven over wat ‘cultuur’ is volgens het ‘ui-model’ van Edgar Schein (2004). 
2.    Kennis verwerven over de cultuurmodellen van Erin Meyer (2014) en Geert Hofstede (1991). 
3.    Zich bewuster zijn van een aantal verschillende percepties over gezondheidszorg, ziekten en zorgverlenging (voor apothekers en apothekersassistenten in de eigen apotheek) van mensen met verschillende culturele achtergronden. 
4.    Inzicht krijgen in de voordelen van interculturele communicatie in de gezondheidszorg (voor apothekers en apothekersassistenten in de eigen apotheek). 
5.    (Reflectie)opdrachten maken en in een veilige setting de ruimte krijgen om met andere participanten te sparren over de eigen interculturele competenties en zo het belang inzien van intercultureel sensitief handelen. 
 

Programma

13:00 uur    Ontvangst

13:15 uur    Cultuur en de cultuurmodellen

14:15 uur    Workshop ‘Interculturele situaties binnen de gezondheidszorg en de rol van zorgverlener én de patiënt’ en ‘Interculturele communicatie in de gezondheidszorg’

15:15 uur    Pauze

15:30 uur    Workshop ‘Het ontwikkelen van je eigen interculturele sensitiviteit en competenties’

17:30 uur    Afsluiting

Gerelateerde cursussen

Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn

De nascholing Invloed uitoefenen in de 1e en 2e lijn geeft u inzicht in de doelen en belangen van diverse overleggroepen en de voorwaarden om tot een goede samenwerking te komen.

Manage uw tijd

De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren.

Communicatie bij vaccinatie

De nascholing Communicatie bij vaccinatie gaat in op verschillende technieken om informatie in te winnen bij de patiënt over zijn zorgen over vaccinaties.

Communicatie bij kwetsbare ouderen

De workshop Communiceren met kwetsbare ouderen behandelt de communicatieve vaardigheden die de apotheker nodig heeft om optimale zorg te kunnen verlenen aan een patiëntengroep die vaak fysieke beperkingen of beperkte gezondheidsvaardighed

Effectief onderhandelen

De nascholing Effectief onderhandelen leert u een onderhandelproces om te buigen naar een bevredigende oplossing. U neemt kennis van de verschillende onderhandelstijlen en gesprekstechnieken.

Manage uw tijd

De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren.