Het werk in de apotheek kent vaste structuren. Het is niet altijd even makkelijk de apotheekmedewerkers te motiveren het beste van zichzelf te blijven geven. Iedere medewerker heeft nu eenmaal zijn eigen behoeften, wensen en dromen. Als u deze leert kennen, ligt de weg naar motivatie open. Daartegenover staat dat u ook moet kunnen omgaan met irreële wensen en verwachtingen, zonder dat de motivatie er onder lijdt.
Tijdens de workshop Motiveren van de medewerker leert u wat uw medewerkers motiveert en welke demotiverende valkuilen u moet vermijden. Zowel de persoonskenmerken van uw medewerker, als van u als leidinggevende, zijn daarbij van belang.
Door middel van casuïstiek, bij voorkeur van de deelnemers, kunnen deze vraagstukken verhelderd worden. De workshop is interactief met een groepsgrootte van maximaal 16 personen. Elke deelnemer wordt gevraagd om praktijkvoorbeelden in te brengen, zodat u van elkaar kunt leren.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met mr. Theo Bollerman en Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.
Na deze nascholing beschikt u over:
• Inzicht in motivatie en demotivatie factoren
• Omgaan met en reduceren van machtsafstand
• Management van verwachtingen
• Strategieën bij demotivatieproblematiek
Het programma bevat de onderdelen:
Inventarisatie van praktijkvragen en -situaties
De consequenties van het model van Herzberg: Motivatie-en demotivatiefactoren
Casuïstiek uit de praktijk: motiveer je assistente
Motiveren blijft communiceren
Managen van verwachtingen
Strategieën bij demotivatieproblematiek
Casuïstiek
Leiderschapsvereisten
Coachend leiding geven en delegatietechnieken