Samenwerken als sleutel: patiëntgerichte aanpak bij optimaliseren polyfarmacie bij ouderen

Doelgroep en accreditatie
Openbaar Apothekers
Artsen
Specialisten Ouderenzorg
in aanvraag
CanMEDS
Farmaceutisch handelen 40%
Professionaliteit 20%
Samenwerken 40%
Docenten
Charlotte Stein (cursuscoördinator)
Samenwerken als sleutel
patiëntgerichte aanpak bij optimaliseren polyfarmacie bij ouderen
De medische zorg voor kwetsbare ouderen is uitdagend. Om de zorg goed te kunnen verlenen is kennis nodig van diagnostiek en behandeling die kan afwijken van richtlijnen en standaarden. Samenwerking tussen verschillende disciplines en met name tussen (huis)arts en apotheker is van belang, omdat zij over aanvullende kennis beschikken.
Patiëntgerichte aanpak wordt alom aangeprezen, maar hoe pak je dit nu aan? Dat vraagt kennis, maar bovenal samenwerken: met de patiënt en met collega’s in de medicatieketen. Juist bij oudere patiënten met polyfarmacie is dit een essentiële vaardigheid. In deze interactieve tweedaagse nascholing wordt niet alleen aandacht besteed aan inhoudelijke onderwerpen, maar nemen we de deelnemers ook mee op patiënten reis en ontdekken we hoe we de samenwerking in de keten kunnen verbeteren.
Onderwerpen die aan bod komen zijn het voorschrijven van psychofarmaca, palliatieve zorg, polyfarmacie en deprescribing en osteoporose. Per onderwerp wordt ingegaan op de kinetiek en het voorschrijven op maat volgens de WHO 6-step behandelmethode. De deelnemers kunnen uitgebreid oefenen aan de hand van casuïstiek.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met het Expertisecentrum Pharmacotherapie bij Ouderen (Ephor).
Leerdoelen
Na het volgen van de cursus:
Kent de deelnemer:
- De basisprincipes van kinetiek.
- De achtergrond van voorschrijven op maat nl de WHO-6-step.
Kan de deelnemer:
- Bovenstaande kennis toepassen op de onderwerpen het voorschrijven van psychofarmaca, palliatieve zorg en osteoporose.
- Aan de hand van handvaten polyfarmacie optimaliseren of minimaliseren (deprescribing).
Heeft de deelnemer inzicht in:
- De noodzaak van het centraal stellen van de patiënt.
- Verschillen en overeenkomsten tussen artsen en apothekers en kan door deze inzichten bijdragen aan goede samenwerking.
Voorbeeld Programma
Voor najaar 2025 zal een ééndaags-programma ontwikkeld worden. Dit wordt nader bekend gemaakt.
Dag 1
8.30-9.00 | ontvangst |
9.00-9.30 | Opening en introductie |
9.30-10.00 | Kinetiek in de kliniek – theorie |
10.00-10.30 u | Kinetiek in de kliniek – casuïstiek |
10.30-11.00 | Terugkoppeling |
11.00-11.30 | pauze |
11.30-12.00 | Voorschrijven op maat – theorie |
12.00-12.30 | Voorschrijven op maat – casuïstiek |
12.30-13.30 | lunch |
13.30-14.00 | Terugkoppeling en koppelen aan eerder geleerde |
14.00-14.30 | Voorschrijven van psychofarmaca – theorie |
14.30-15.00 | Voorschrijven van psychofarmaca – casuïstiek |
15.00-15.30 | Pauze |
15.30-16.00 | Terugkoppeling en koppelen aan eerder geleerde |
16.00-16.30 | Tips voor samenwerking |
16.30-17.00 | Take home messages en afronding dag 1 |
Dag 2
9.00-9.30 | Palliatieve zorg – theorie |
9.30-10.00 | Palliatieve zorg – casuïstiek |
10.00-10.30 | Terugkoppeling en koppelen aan eerder geleerde |
10.30-10.45 | TIPS voor samenwerking op dit onderwerp |
10.45-11.15 | Pauze |
11.15-11.45 | Polyfarmacie en deprescribing – theorie |
11.45-12.15 | Polyfarmacie en deprescribing – casuïstiek |
12.15-12.45 | Terugkoppeling en koppelen aan eerder geleerde |
12.45-13.45 | lunch |
13.45-14.00 | TIPS voor samenwerking op dit onderwerp |
14.00-14.30 | Osteoporose – theorie |
14.30-15.00 | Osteoporose – casuïstiek |
15.00-15.30 | Pauze |
15.30-16.00 | Terugkoppeling en koppelen aan eerder geleerde |
16.00-16.30 | TIPS voor samenwerking op dit onderwerp |
16.30-17.00 | Take home messages en afsluiting |