Gesprekstechnieken voor patiëntenzorg

Vanaf 435 exclusief 21% btw

Bekijk startdata

Doelgroep en accreditatie

Openbaar apotheker 6 uur

Poliklinisch apotheker 6 uur

Ziekenhuisapotheker 6 uur

CanMEDS

Communicatie 100% (6,0 uur)

Docenten

Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker

Gesprekstechnieken voor patiëntenzorg

Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding en van het team ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten. Deze houding komt voort uit de persoonskenmerken, normen en waarden die een ieder heeft.

Naast dit inzicht in persoonskenmerken zijn gesprekstechnieken uiteraard van belang. In deze cursus wordt dan ook besproken hoe je motiverend kunt uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en hoe je korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt kan proberen te vinden.

Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen.

Door middel van korte oefeningen en plenaire groepsdiscussies wordt de stof besproken en bestaat de mogelijkheid om ideeën en best practice onderling uit te wisselen.

Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.

Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.

Leerdoelen

Na het volgen van deze nascholing heeft u inzicht in:

  • Het belang en toepassing van gestructureerde patiënt- en doelgerichte gespreksvoering met eventueel gebruik van voorbeelden, vergelijkingen en schriftelijk materiaal. Hierbij zal worden verwezen naar de laatste richtlijn consultvoering
  • Het belang van het managen van verwachtingen en daar naar proberen te handelen in het contact met de patiënt
  • De invloed van patiëntkarakteristieken voor goed medicatiegebruik
  • Eigen normen en waarden ten aanzien van therapietrouw en goed medicijngebruik
  • Zorgen, angsten van patiënten en hoe daar mee om te gaan
  • Patiëntgerichte communicatie: uitgaan van kennis, motivatie, zelfvertrouwen, acceptatie en doel van de patiënt
  • Motiverende en demotiverende factoren bij therapietrouw
  • Het gebruik van het probleemoplossend gesprek als methode om samen met de patiënt de voor de patiënt juiste therapie te bepalen
  • Het uitvragen van de motivatie m.b.v. een motivatiemeetlat
  • Hoe gesprekken met patiënten te reflecteren en daar lering uittrekken voor de toekomst door het in het werkoverleg te bespreken
Programma
00:00 uur Kennismaking – inventarisatie vraagpunten en verwachtingen
Inleiding
00:00 uur Communicatie op 4 niveaus
00:00 uur Oefening interpretatie op 4 niveaus
00:00 uur Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties
00:00 uur Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik
00:00 uur Persoonskenmerken van patiënt en hulpverlener
00:00 uur Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten
00:00 uur Managen van verwachtingen
00:00 uur Vragen stellen en luisteren
00:00 uur Het probleem oplossende gesprek
00:00 uur Beïnvloedingsstrategieën
00:00 uur Casus met nabespreking
00:00 uur Omgaan met veranderingen – korte oefening – conclusie
00:00 uur Onderzoek naar de acceptatie – Wet van Maier
00:00 uur Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen
00:00 uur Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat
00:00 uur Omgaan met weerstanden
00:00 uur Samenvatting leer- en aandachtspunten
Startdatum Prijs Locatie Plekken beschikbaar
Startdatum: 01 okt. 2025 Prijs: 435 Locatie: Breukelen Plekken beschikbaar: 14 Toon planning Inschrijven
Lesdagen en tijden:
  • Gesprekstechnieken voor patiëntenzorg wo. 01 okt. 2025 09:30 - 17:00uur Breukelen
Locatiegegevens:
Hotel van der Valk Breukelen
Stationsweg 91
3621 LK Breukelen