
Doelgroep en accreditatie
Openbaar apotheker 6 uur
Poliklinisch apotheker 6 uur
Ziekenhuisapotheker 6 uur
CanMEDS
Communicatie 100% (6,0 uur)
Docenten
Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Gesprekstechnieken voor patiëntenzorg
Om (kwetsbare) patiënten goed te coachen is inzicht nodig in karakteristieken, zorgen en angsten van patiënten. Maar ook inzicht in de eigen houding en van het team ten opzichte van therapietrouw en de invloed hiervan op de communicatie met deze patiënten. Deze houding komt voort uit de persoonskenmerken, normen en waarden die een ieder heeft.
Naast dit inzicht in persoonskenmerken zijn gesprekstechnieken uiteraard van belang. In deze cursus wordt dan ook besproken hoe je motiverend kunt uitleggen, doorvragen wat het voor (kwetsbare) patiënten betekent om een bepaalde aandoening te hebben, checken hoe het medicijngebruik in het dagelijks leven past en hoe je korte termijn patiëntgerichte doelen samen met de patiënt kan proberen te vinden.
Het probleemoplossend gesprek en de motivatiemeetlat worden aangereikt als hulpmiddelen om weerstanden bij de (kwetsbare) patiënten op te sporen en eventueel weg te nemen.
Door middel van korte oefeningen en plenaire groepsdiscussies wordt de stof besproken en bestaat de mogelijkheid om ideeën en best practice onderling uit te wisselen.
Na afloop van de nascholing kunt u het geleerde meteen toepassen in uw eigen praktijk.
Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Lucie Douwes Dekker, Communicatie Advies Bureau Mr. JATh Bollerman & JL Douwes Dekker, arts.
Leerdoelen
Na het volgen van deze nascholing heeft u inzicht in:
- Het belang en toepassing van gestructureerde patiënt- en doelgerichte gespreksvoering met eventueel gebruik van voorbeelden, vergelijkingen en schriftelijk materiaal. Hierbij zal worden verwezen naar de laatste richtlijn consultvoering
- Het belang van het managen van verwachtingen en daar naar proberen te handelen in het contact met de patiënt
- De invloed van patiëntkarakteristieken voor goed medicatiegebruik
- Eigen normen en waarden ten aanzien van therapietrouw en goed medicijngebruik
- Zorgen, angsten van patiënten en hoe daar mee om te gaan
- Patiëntgerichte communicatie: uitgaan van kennis, motivatie, zelfvertrouwen, acceptatie en doel van de patiënt
- Motiverende en demotiverende factoren bij therapietrouw
- Het gebruik van het probleemoplossend gesprek als methode om samen met de patiënt de voor de patiënt juiste therapie te bepalen
- Het uitvragen van de motivatie m.b.v. een motivatiemeetlat
- Hoe gesprekken met patiënten te reflecteren en daar lering uittrekken voor de toekomst door het in het werkoverleg te bespreken
Programma
00:00 uur | Kennismaking – inventarisatie vraagpunten en verwachtingen Inleiding |
00:00 uur | Communicatie op 4 niveaus |
00:00 uur | Oefening interpretatie op 4 niveaus |
00:00 uur | Nabespreking: valkuilen en mogelijke reacties |
00:00 uur | Patiëntkarakteristieken en hun invloed op medicatiegebruik |
00:00 uur | Persoonskenmerken van patiënt en hulpverlener |
00:00 uur | Zorgen, angsten en verwachtingen van patiënten |
00:00 uur | Managen van verwachtingen |
00:00 uur | Vragen stellen en luisteren |
00:00 uur | Het probleem oplossende gesprek |
00:00 uur | Beïnvloedingsstrategieën |
00:00 uur | Casus met nabespreking |
00:00 uur | Omgaan met veranderingen – korte oefening – conclusie |
00:00 uur | Onderzoek naar de acceptatie – Wet van Maier |
00:00 uur | Op zoek naar patiëntgerichte doelstellingen |
00:00 uur | Het motivatiegesprek m.b.v. motivatiemeetlat |
00:00 uur | Omgaan met weerstanden |
00:00 uur | Samenvatting leer- en aandachtspunten |
Startdatum | Prijs | Locatie | Plekken beschikbaar | ||
---|---|---|---|---|---|
Startdatum: 01 okt. 2025 | Prijs: € 435 | Locatie: Breukelen | Plekken beschikbaar: 14 | Toon planning | Inschrijven |
Lesdagen en tijden:
Locatiegegevens:
Hotel van der Valk Breukelen
Stationsweg 91 3621 LK Breukelen |