Voor u uitgelicht: Effectief onderhandelen
De nascholing Effectief onderhandelen leert u een onderhandelproces om te buigen naar een bevredigende oplossing. U neemt kennis van de verschillende onderhandelstijlen en gesprekstechnieken. De interactieve workshop gaat in op de juiste voorbereidingen voor een onderhandeling en het omgaan met emotionele invloedfactoren. Door zelf casuïstiek in te brengen, kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Voor u uitgelicht: Manage uw tijd
De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren. De fundamentele oorzaken van een opgejaagd gevoel komen aan de orde, evenals kennis van timemanagement. Zo leert u overzicht houden en de juiste actie ontwikkelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman, Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De nascholing Communicatie bij bijwerkingen met patiënt en arts behandelt gesprekstechnieken om patiënten te informeren over bijwerkingen. De nascholing gaat ook in op de beste manier om gedurende de behandeling actief naar klachten te vragen die mogelijk door het geneesmiddel worden veroorzaakt. Na afloop kunt u de handvatten, tips en tricks uit de nascholing meteen toepassen in de praktijk.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De workshop Communiceren met kwetsbare ouderen behandelt de communicatieve vaardigheden die de apotheker nodig heeft om optimale zorg te kunnen verlenen aan een patiëntengroep die vaak fysieke beperkingen of beperkte gezondheidsvaardigheden heeft. U leert om informatie over geneesmiddelen middels gestructureerde gespreksvoering te laten aansluiten op de behoefte en het niveau van de individuele oudere. Ook de communicatie met andere zorgverleners komt aan bod.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
De nascholing Doelmatige zorg bij dure geneesmiddelen gaat in op de concepten kosteneffectiviteitsanalyse en Value Based Healthcare (VBHC). U leert uitkomsten van kosteneffectiviteitsanalyses te interpreteren en patiënt gerapporteerde en klinische uitkomsten voor VBHC te definiëren. Na het volgen van de nascholing bent u op de hoogte van mogelijke bekostigingsstrategieën, zoals pay for performance en bundle payment, En kunt u de verschillende bekostiging strategiën van elkaar onderscheiden voor specifieke indicaties.
Door de actievere rol die patiënten zijn gaan spelen in hun behandeling, komt het helaas vaker voor dat er conflicten dreigen te ontstaan. Serieus omgaan met klachten en onvrede vraagt soms grote inspanning van de apotheekmedewerker en in enkele gevallen kan een situatie als deze escaleren. Tijdens Effectief communiceren bij dreigende agressie krijgt de deelnemer instrumenten aangereikt om te handelen bij dit soort situaties, zodat de medewerker zijn zorg verlenende rol kan blijven uitvoeren.
Door middel van intervisie kunnen apothekers elkaar adviseren en ondersteunen op een oordeelsvrije en gestructureerde manier. De insteek van intervisie komt vanuit de persoon: hoe doe ik dat? Kan het beter, anders? En hoe doen collega’s dat? Een begeleider helpt om elkaar open vragen te stellen en niet meteen de eigen oplossing te geven. Zo worden gedragspatronen die in de loop der jaren zijn ontwikkeld doorbroken en nieuw gedrag aangeleerd.
De workshop Manage uw tijd verschaft u op alle mogelijke niveaus inzichten en handvatten om met overzicht en rust het juiste plan van aanpak uit te voeren. De fundamentele oorzaken van een opgejaagd gevoel komen aan de orde, evenals kennis van timemanagement. Zo leert u overzicht houden en de juiste actie ontwikkelen.
Scholing: kleinschalig interactief
Docenten: Mr. J.A.Th. (Theo) Bollerman, Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 3 april 2023, de cursusdag is op 10 mei 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 30 augustus 2023, de cursusdag is op 27 september 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 11 oktober 2023, de cursusdag is op 8 november 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Een groot deel van deze nascholing 'Samenwerken en Communiceren' bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer/coach. De focus ligt op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen richting een veranderende positie van de apotheek in het zorglandschap en het betrekken van de patiënt als partner in de zorg. Uw rol daarin als zorgverlener, maar zeker ook uw rol als manager/leidinggevende, komen ter sprake.
Eerste e-module start vanaf 8 november 2023, de cursusdag is op7 december 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Het gesprek aan de balie heeft zich de laatste jaren steeds verder ontwikkeld tot een tweegesprek tussen patiënt en zorgverlener. In plaats van een gesprek waar algemeen informatie en advies wordt gegeven, wordt het nu een gesprek op maat aansluitend op de kennis, vragen en zorgen van de patiënt aangevuld met de benodigde informatie om het geneesmiddel veilig te gebruiken. Dit komt ook tot uiting in de laatste richtlijn consultvoering.
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Eerste e-module start vanaf 29 augustus 2023, de cursusdag is op 26 september 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Eerste e-module start vanaf 10 oktober 2023, de cursusdag is op 7 november 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
Dit toetsingsonderwijs voor apothekers is gericht op het verbeteren van uw professionele communicatie. De theoretische kaders voor klantvriendelijkheid, conflicthantering en omgaan met agressie komen aan de orde, evenals methoden voor gedragsverandering. Een groot deel van de nascholing bestaat uit het bespreken van en oefenen met communicatieve uitdagingen uit uw dagelijkse praktijk, waarbij u feedback krijgt van uw collega’s en trainer. Door het volgen van deze nascholing voldoet u in een keer aan de eis voor toetsing voor de herregistratie als openbaar apotheker-specialist.
Eerste e-module start vanaf 7 november 2023, de cursusdag is op 6 december 2023, na de cursusdag start u met de tweede e-module.
De nascholing Verandermanagement is een interactieve workshop. U leert wat de beste timing is voor de introductie van een verandering of een nieuw project. Het omgaan met weerstanden komt aan de orde, net als het anticiperen op de reactie van uw medewerkers. Door zelf casuïstiek in te brengen kunnen de deelnemers van elkaars praktijkvoorbeelden leren.
Scholing: kleinschalig interactief
Docent: Drs. J.L. (Lucie) Douwes Dekker